گزارش/ راز طول عمر بیشتر چیست؟

طب سنتی مکتب اصیل و غنی است که بر پایه حفظ سلامتی و تندرستی قرار داشته و درمان نیز در اولویت‌های بعدی آن قرار دارد.

 

طب سنتی مکتب اصیل و غنی است که بر پایه حفظ سلامتی و تندرستی قرار داشته و درمان نیز در اولویت‌های بعدی آن قرار دارد.

 

بسیاری از حکمای بزرگ طب سنتی ایران همچون شیخ‌الرییس ابوعلی سینا، زکریای رازی و حکیم جرجانی هدف اصلی خود را در حفظ سلامتی فرد و جامعه متمرکز می‌کردند و با تجویز ساده‌ترین دستورالعمل‌های قابل اجرا باعث سلامتی جامعه می‌شدند؛ به تدریج با پیشرفت دستگاه‌های پزشکی، بحث حفظ سلامتی مورد غفلت واقع شده و دانش پزشکی جدید بیشتر بر درمان متمرکز شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه آذربایجان‌غربی، طب سنتی میراثی ارزنده و به جا مانده از نیاکان ما است که ثمره دوران اعتلای تمدن ایران پس از اسلام بوده و پایه علوم طب در سراسر جهان است، ولی با توجه به ناآشنایی جامعه پزشکی با مبانی و محتوای طب سنتی، چالش و شکاف میان طب سنتی و علوم پزشکی امروزی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

 

“محمد عزیزخانی” محقق طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طب سنتی برای بیشتر بیماری‌ها، داروهای مختص بدن هر فرد تجویز می‌کند، اضافه کرد: تجویز دارو برای درمان بیماری که علت آن مشخص نیست اشتباه است و این امر در حال حاضر در علوم جدید پزشکی انجام می‌شود.

 

“محمد عزیزخانی” با اشاره به اینکه، طب سنتی شش اصل را به نام” سته ضروریه ” برای حفظ سلامتی معرفی می‌کند، تصریح کرد: آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، استفراغ و احتباس و اعراض نفسانی این شش اصل هستند.

 

وی منظور از حرکت و سکون در طب سنتی را ورزش و تحرک عنوان و تصریح کرد: پیاده‌روی سریع بهترین ورزش بوده و دویدن جایگاهی در طب سنتی ندارد.

 

این محقق با اشاره به اینکه در دنیای امروزی کاهش تحرک موجب بروز مشکلات بسیاری برای افراد شده است، تأکید کرد: حرکات ورزشی باید به گونه‌ای انجام گیرد که باعث عرق کردن فرد شود، ورزش‌های سنگین هیچ یک از اهداف طب سنتی را فراهم نمی‌کند.

 

وی شنا و پیاده‌روی سریع را بهترین نوع ورزش عنوان کرد.

 

عزیزخانی در ادامه با بیان اینکه میزان و کیفیت خواب در طبایع مختلف تفاوت دارد، اضافه کرد: خواب اگر بیش از حد شود اثرات معکوس را به دنبال داشته و با احتباس حرارت غریزی قوت را کاسته و مغز را سنگین می‌کند.

 

وی همچنین در رابطه با بی‌خوابی، گفت: به دلیل افزایش استفراغ و تحلیل، حرارت و خشکی بدن افزایش یافته و این برای افراد نحیف و خشک مزاج بسیار ضرر دارد.

 

پژوهشگر طب سنتی همچنین استفراغ و احتباس را یکی از ضروریات سلامتی دانست، گفت: استفراغ در طب سنتی به معنی رها شدن بدن از مواد مضر و غیرطبیعی است.

 

وی با اشاره به برخی اثرات مفید عرق کردن، اظهار کرد: حتی اگر بدن شخصی تعرق نداشه باشد، باید با استفاده از سونا و جکوزی موجب تعرق بدن شود.

 

مؤسس نخستین مطب طب ایرانی در رابطه با خوردن و آشامیدن، گفت: در بحث آشامیدنی‌ها، باید این مطلب را مورد توجه قرار داد که تنها در موارد تشنگی آب نوشید، چون امام صادق(ع) نیز تأکید بر نوشیدن آب در موارد عطش و تشنگی دارد؛ چرا که افراط و اجبار در آب نوشیدن باعث فشار به کلیه، غلبه بلغم و سردی و کاهش طول عمر می‌شود در حالی‌که اکثر پزشکان به اشتباه نوشیدن هشت لیوان آب را به انسان تجویز می‌کنند.

 

عزیزخانی ادامه داد: استفاده از غذاهای سالم در طب سنتی همانند روغن‌های حیوانی، زیتون و کنجد و پرهیز از روغن‌های صنعتی و نباتی به خاطر سموم فراوان و کشنده آن‌ها و همچنین استفاده از برنج قهوه‌ای به جای برنج‌های سفید هورمونی، از برخی مواردی است که توجه به آنها افزایش طول عمر را به دنبال دارد.

 

محقق طب سنتی اعراض نفسانی را نیز در سلامتی بدن بسیار مهم دانست و تأکید کرد: داشتن نیت‌های خیر برای اعمال، موجب سلامتی روح وجسم می‌شود.

 

وی همچنین صله رحم را در حفظ سلامتی و افزایش طول عمر بسیار تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: داشتن روابط مسالمت‌آمیز با دیگران موجب تلطیف خون شده و کینه و بدخواهی موجبات بیماری و ناهنجاری‌های روانی را فراهم می‌کند.

 

“سیما حسین‌پور” یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: 40 سال دارم و تاکنون سعی داشتم از داروهای شیمیایی و صنعتی استفاده نکنم، استان ما دارای گیاهان دارویی فراوانی است که به راحتی یافت می‌شود، برای درمان بیماری‌هایم از داروهای گیاهی استفاده می‌کنم که تاکنون نتیجه‌بخش بوده است.

 

هم اکنون مسوولان باید توجه و حساسیت لازمی برای استفاده از توانایی‌ها و معرفی طب سنتی اصیل ایرانی برای موارد درمانی و حفظ سلامتی انسان‌ها داشته باشند، که در این راستا احداث دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نقشی تأثیرگذار در تحقق این امر و جلوگیری از مصادره این میراث بومی به نام اجنبی‌ها خواهد داشت.

 

هر چند در سال‌های اخیر توجه و گرایش مردم نسبت به طب سنتی افزایش یافته است ولی متأسفانه تداوم غفلت از سرمایه ارزنده طب سنتی در ایران موجب می‌شود که همچون قرن‌ها پیش مجدداً میراث ما به نام بیگانگان ثبت شده و مورد سوء استفاده واقع شود.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *