وقتی ‌کلیه‌ها سر ناسازگاری دارند

29سال دارد و نزدیک به یک‌سالی است که متوجه شده کلیه‌هاش سرناسازگاری دارند، دستگاه دیالیز هم شده جزیی از اعضای بدنش، برای خلاصی از دیالیز تنها منتظر کلیه است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، گوشه بیمارستان مخصوص بیماران خاص نشسته، دلش پر از غم است که هرلحظه می‎ترسم از چشمانش بزند بیرون، می‏‌گوید: در لیست انتظار کلیه‎ام و هر روز دعا می‌کنم زودتر نوبتم شود تا از دست این بیماری رها شوم، تا الان از دیالیز به خانواده شوهرم چیزی نگفته‎ام، چون می‌دونم اطلاع آن‌ها به قیمت از هم پاشیدگی زندگیم تموم می‌شود، دیالیز کل زندگیم را گرفته، یک روز در میان که بیمارستانم و روزهای دیگه هم باید دنبال آزمایش‌ها باشم.

 

حرف‌های فاطمه که 10 ماهی است متوجه نارسایی کلیه‌اش شده، دلم را به درد می‏‌آورد، ادامه می‎دهد: یک روز در میان باید بیاییم اینجا و هر دیالیز حدود چهار ساعت طول می‌کشد، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتم، همه چیز از ورم چشم و پشت پا آغاز شد و وقتی به دکتر مراجعه کردم متوجه شدم که کلیه‌هایم دچار نارسایی شده است.

 

فاطمه ادامه می‎دهد: داروهای بیماران کلیوی کم است و برای هر دارویی اول باید سفارش دهیم و مدتی صبر کنیم تا به دستمان برسد حتی انسولین نیز بعضی اوقات پیدا نمی‌شود، این بیمارستان هم داروخانه‌ای دارد که داروهای بیماران کلیوی در آن پیدا می‌شود، هر نوع دارویی را ندارد.

 

می‌گوید: چرا به بیماران خاص مانند بیماران کلیوی امکاناتی مثل بیمه طلایی نمی‌دهند و همه امکانات مخصوص سازمان‌های دولتی شده است، حتی برای ما که دائم درگیر بیماری هستیم هیچ امکانات تفریحی مانند یک بلیط رایگان نیز در نظر نمی‌گیرند.

 

فاطمه اضافه می‌کند: در این بیمارستان همه نوع آزمایش انجام نمی‌شود و کسانی هم که وضعیت مالی مناسبی ندارند اینجا پذیرش نمی‌شوند و آزمایش‌های لازم را برای‌شان انجام نمی‌دهند.

 

سراغ بیمار تخت کناری که دختری 25 ساله است می‌روم، 11 ماه است که دیالیز می‌شود و منتظر کلیه.

 

ریحانه تصریح می‌گوید: در برخی از داروها افزایش قیمت داشته‌ایم و برخی از قرص‌هایی که مشابه ایرانی آن‌ها وجود دارند تاثیر قرص‌های خارجی را ندارند و ما مجبور می‌شویم دنبال قرص‌های خارجی بگردیم.

 

او ادامه می‌دهد: این بیمارستان از نظر بهداشت ظاهری در حد بالایی است اما این فقط در حد ظاهر است چرا که وقتی ما روی تخت دیالیز می‌نشینیم می‌بینیم که قطرات خون بعضی اوقات روی تخت وجود دارد و زمانی که به مسوولین بخش می‌گوییم خودمان روکش بیاوریم قبول نمی‌کنند.

 

ریحانه اضافه می‌کند: اینجا دکتر هر 6ماه یک بار می‌آید و بیشتر اوقات برای نشان دادن آزمایشات به پزشک مجبور می‌شویم مدت طولانی را صبر کنیم، باید هر 6 ماه یک بار چکاپ شویم و وضعیت سلامتی خودمان را چک کنیم که در اینجا هر نوع آزمایشی را قبول نمی‌کنند و گاهی هزینه پزشکی و حتی دندانپزشکی ما میلیونی می‌شود.

 

سراغ رضا می‌روم. 7 ماهی است که متوجه بیماری‏اش شده و دیالیز می‌شود.

 

وی مهم‌ترین مشکل خود را در پذیرش سخت بیمارستان‌ها از بیماران دیالیزی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: گاهی اوقات با کمبود دارو مواجه می‌شویم اما به طور کلی هزینه داروها خوب است و چه از داروخانه این بیمارستان و چه از هلال احمر دارو تهیه کرده‌ام، قیمت‌ها یکسان بوده است.

 

الگوی زندگیتان را اصلاح کنید!

 

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان منتصریه می‎گوید: دیابت و فشار خون بالا و همچنین گاهی اوقات بیماری‌های مادرزادی از جمله علل نارسایی کلیه هستند.

 

دکترابراهیم خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان، می‎افزاید: علل اصلی نارسایی اعضای مختلف بدن متفاوت است، اما نارسایی کلیه معمولا به دلیل فشار خون و دیابت است که رخ می‌دهد که این نیز به سبک زندگی افراد برمی‌گردد.

 

وی تصریح می‎کند: تحرک کم و نحوه غذا خوردن افراد باعث شده تا این عوامل نیز افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.

 

خالقی اظهار می‌کند: درمان بیماری نارسایی کبد، قلب و ریه فقط پیوند است که تنها از طریق مرگ مغزی می‌توان این کار را انجام داد، اما کلیه به طور خاص می‌تواند از طریق فرد زنده به فرد بیمار پیوند زده شود.

 

وی ادامه می‎دهد: درمان نارسایی کلیه دو چیز است، یا دیالیز یا پیوند که دیالیز نیز به صورت صفاقی و خونی صورت می‌گیرد.

 

خالقی اضافه می‎کند: دیالیز خونی به این صورت است که افراد سه تا چهار بار در هفته زیر دستگاه هستند تا مواد سمی توسط دستگاه از خون تصفیه می‌شود و اما دیالیز صفاقی در خانه انجام می‌شود و افراد روزی چهار بار مایعی را وارد شکم می‌کنند و بعد از مدتی این مایع خارج می‌شود.

 

وی در خصوص پیوند کلیه می‏‌گوید: راه سوم درمان نارسایی کلیه پیوند است که هم می‌تواند از طریق فرد مرگ مغزی اهدا شود و هم کلیه افراد زنده‌ای که ممکن است خویشاوند یا غیر خویشاوند باشند به فرد بیمار پیوند زده شود.

 

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان منتصریه با بیان اینکه بهترین اهداکنندگان برادر و خواهر و خانواده هستند، ادامه می‎دهد: وقتی کلیه‌ای را برمی‌داریم مقداری از سلامتی فرد را نیز کم می‌کنیم و لذا این کار باید با رضایت افراد انجام شود.

 

خالقی بیان می‌کند: مهم‌ترین مشکل ما گرفتن رضایت از کسانی است که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده است چرا که این افراد به امید اینکه بیمار مرگ مغزی ممکن است دوباره زنده شود حاضر به این کار نمی‌شوند، در صورتی که این احتمال به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان می‎کند: فرهنگ اهدای عضو نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و از 10 درصد افرادی که اجازه اهدای عضو را می‌دادند به 50 درصد رسیده است، ولی هنوز در این زمینه جای کار وجود دارد.

 

خالقی ادامه می‌دهد: بیمارستان منتصریه عمل پیوند برای استان‌های همجوار و به طور کلی نیمه شرقی کشور را پوشش می‌دهد و هر بیماری که دچار نارسایی می‌شود می‌تواند اسم خود را در لیست انتظار این بیمارستان بنویسد.

 

وی با بیان اینکه 20 تا 50 سال شایع‌ترین سن ابتلاء به نارسایی کلیوی است، عنوان می‌کند: نارسایی کلیوی ممکن است از کودک یک ساله تا فرد 80 ساله را نیز شامل شود و رنج سنی خاصی ندارد.

 

خالقی در خصوص آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های بیمارستان منتصریه می‎گوید: تمام آزمایشات به جز دو مورد اختصاصی که مخصوص افراد در لیست انتظار است، در این بیمارستان انجام می‌شود.

 

وی اظهار می‌کند: طرح پزشک خانواده در کنترل نارسایی کلیوی کمک بسیار زیادی می‌کند، چرا که پزشک خانواده با اطلاع دقیق از بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های کلیوی اگر علایمی در فرد دید با دادن آزمایش در مراحل اولیه می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند چرا که افرادی که چاق هستند و به دلیل تنبلی ورزش نمی‌کنند یا دارای فشار خون بالایی هستند، بیشتر از سایرین در معرض بیماری نارسایی کلیوی هستند.

 

خالقی با بیان اینکه 30 هزار نفر در مشهد هستند که کارت اهدای عضو دارند که خوشبختانه برای هیچ کدام آنها نیز اتفاقی نیفتاده است، خاطرنشان می‎کند: کسانی که تمایل دارند در سامانه اهدای عضو اسم خودشان را بنویسند با مراجعه به سایت www.mums.ac.ir می‌توانند اسم خود را بنویسند.

 

ورم اولین نشانه بیماری نارسایی کلیوی است

 

رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان منتصریه می‎گوید: ورم صورت یا پا، پرادراری، ادرار شبانه، بی‌اختیاری در ادرار، تهوع، بی‌اشتهایی، استفراغ، نفس تنگی و کم‌خونی از علایم بیماری نارسایی کلیوی است.

 

دکتر فاطمه ناظمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان، می‌افزاید: شایع‌ترین علت بروز بیماری نارسایی کلیه، دیابت و بعد از آن فشار خون است که هر دوی این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، لذا این خیلی اهمیت دارد که افراد به موقع و قبل از پیشرفته شدن علایم بیماری از بروز آن پیشگیری کنند.

 

وی تصریح می‌کند: بیماری‌های خود ایمنی، بیماری با علت‌های نامشخص، وجود سنگ‌ها و عفونت‌های کلیوی و بیماری‌های مادرزادی و ارثی از دیگر علل بروز این بیماری هستند.

 

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی اظهار می‌کند: بهترین کار این است که اگر فرد حتی علایمی ندارد، اقدام به چکاپ و بررسی وضعیت سلامت خود کند، به خصوص کسانی که بیماری زمینه‌ای یا ارثی خانوادگی دارند.

 

وی تصریح می‌کند: بیماران کلیوی از زمانی که دیالیز می‌شوند تحت پوشش بیماران خاص هستند که می‌توان گفت تعداد آنها نیز کم است ولی مهم‎ترین مساله‌ای که داریم بیمارانی هستند که هنوز به دیالیز نرسیده‌اند و این افراد تا زمانی که جزو بیماران خاص قرار گیرند، متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند، چرا که داروهایی مانند داروی کم‌خونی بسیار گران است.

 

ناظمیان بیان می‌کند: اگر نهادی برای تحت پوشش قرار دادن بیماران نارسایی کلیوی که هنوز به مرحله دیالیز نرسیده‌اند تشکیل شود، به این بیماران کمک زیادی می‌شود.

 

وی خاطرنشان می‎کند: طرح پزشک خانواده به پیشگیری از بیماری کمک زیادی می‌کند، اما کسی که دچار این بیماری شده است، دیگر این طرح کمک حال او نخواهد بود، در این بیمارستان 70 درصد آزمایش‌ها انجام می‌شود اما 30 درصد دیگر آزمایش‌های مورد نیاز را مجبوریم به بیمارستان‌های دیگر ارجاع دهیم.

 

مدیر بیمارستان منتصریه مشهد: فرهنگ اهدا عضو نسبت به گذشته بهبود یافته است

 

مدیر بیمارستان منتصریه مشهد می‎گوید: فرهنگ اهدا عضو نسبت به گذشته بهبود یافته اما با آنچه انتظار داشته‌ایم فاصله زیادی داریم.

 

دکتر حسین غنچه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان، با بیان اینکه 55 بیمار دیالیزی در این بیمارستان حضور دارند، خاطرنشان می‎‌کند: با راه‌اندازی بیمارستان منتصریه وضعیت اهدا عضو رو به بهبود است، چراکه مرکز شناخته شده‌ای است و مردم بیشتر به ما اعتماد می‌کنند، اما هنوز با آنچه انتظار داشته‌ایم فاصله داریم.

 

وی تصریح می‌کند: در این بیمارستان برای بیماران دیالیزی لباس مخصوص تهیه کرده‌ایم و از افراد خواسته‌ایم لباس‌هایشان را در کمد خود قرار دهند تا با دیگران جابه‌جا نشود، در حالی که در بخش دیالیز این کار کمتر رخ داده است، ارائه ملحفه که ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین کاری است که بیمارستان می‌تواند انجام دهد و کاری نیست که بخواهیم از انجام آن خودداری کنیم فرض کنیم که یک بار هم ملحفه تمیز در بیمارستان نباشد در این حالت از ملحفه یکبار مصرف استفاده می‌کنیم.

 

غنچه ادامه داد: این بدان معنا نیست که صددرصد بدون مشکل هستیم شاید مشکلاتی باشد، اما اگر مشکلی است به ما بگویید تا بر طرف کنیم.

 

وی اظهار می‌کند: در بیمارستان داروخانه‌ای را احداث کرده‌ایم که انواع داروهای بیماران خاص که در بیمارستان ما حضور داند، در آن متمرکز است و این داروها با هماهنگی معاونت غذا و دارو تهیه می‌شود و در همه جا قیمت داروها یکسان است همچنین تا کنون گزارشی مبنی بر گران فروشی دارو از این بیمارستان به من نرسیده است.

 

غنچه در خصوص وجود آزمایشگاه در بیمارستان منتصریه بیان می‌کند: بیمارستان منتصریه با وجود عمر کوتاهی که دارد، تمام آزمایشات مربوط به پیوند را با کیفیت بالایی داراست، اما آن آزمایشاتی که حجم متقاضی برای آن‌ها کم بوده و هزینه خرید این دستگاه‌ها بالا است را تهیه نکرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در اینجا کسی را به دلیل نداشتن پول بیرون نمی‌کنیم، عنوان می‌کند: در این بیمارستان اگر عدم توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان برای فردی تایید شود، از وی هزینه‌ها را نگرفته و پذیرشش می‌کنیم.

 

همانطور که پیداست امکانات و تجهیزات بهداشتی در حال رشد است، اما بیماران دیالیزی هم به طرز شگفتی‏‎آوری در حال رشد هستند، تقویت انجمن‌های خیریه، توجه بیشتر مسوولان و دقت بیشتر مردم در نحوه زندگی تنها راهکارهای موجود در حل مساله به نظر می‌رسند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *