برونشیت در کودکان | (علائم و در درمان برونشیت) | درمان خانگی برونشیت در کودکان

برونشیت در کودکان

کودکی که دائم در معرض دود سیگار و سایر دخانیات و یا هوای آلوده قرار دارد و یا دچار عفونت های باکتریایی و ویروسی در ریه خود شده است ، مستعد ابتلا به بیماری برونشیت می باشد .

بیماری برونشیت به التهاب نایژه ها در شش فرد گفته می شود. به عبارتی دیگر زمانی که در شش کودک نای و نایژه دچار تورم و اتهاب می شوند، مجاری هوایی بسته شده و کودک در فرایند تنفس دچار مشکل و التهاب می شود . به بیماری برونشیت “نایژه آماس” نیز می گویند .
پرستار کودک و والدین باید با این بیماری آشنا باشند. تا بتوانند اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

برونشیت در کودکان

عوارض برونشیت در کودکان

بیماری برونشیت ممکن است به دو صورت حاد و مزمن ظاهر شود که هر کدام دارای عوارضی هستند در ادامه به بحث عوارض برونشیت خواهیم پرداخت.

برونشیت حاد

شایع ترین نوع بیماری برونشیت از نوع حاد می باشد که ؛ هر ساله افراد بسیاری از بزرگسالان و کودکان را درگیر می کنند. طبق تحقیقات انجام شده حدود 5٪ از بزرگسالان و 6٪ از کودکان هر ساله به برونشیت حاد مبتلا می شوند .

عوارض برونشیت حاد

یکی از عوارضی که در برونشیت حاد وجود دارد ،سرفه های مداوم هستند که حدود سه یا چهار هفته طول می کشند . برونشیت در کودکان معمولا به علت عفونت ویروسی ایجاد شده و علائمی همانند سرما خودگی قفسه سینه دارد .

عفونت ویروسی در اثر سرفه فرد مبتلا در هوا پخش می شود و وقتی کودک در همان مکان است از طریق تنفس وارد ریه اش می شود .در بر خی از موارد برونشیت به علت عفونت باکتریایی مایکوپلاسما پنومونی نیز ایجاد می گردد . به هر ترتیب برای جلوگیری از ابتلای کودک به این بیماری سایر بیماری های تنفسی باید مراقبت های لازم انجام شود .

برونشیت 1

برونشیت مزمن

نوع دیگری از بیماری برونشیت در کودکان نوع مزمن آن می باشد که ؛ کودکان مبتلا به آن بیشتر در معرض دود دخانیات قرار دارند و یا در هوای آلوده قرار گرفته یا زمینه ارثی این بیماری را دارند .

عوارض برونشیت مزمن

عوارض برونشیت مزمن سرفه و وجود خلط است .خس خس سینه و تنگی نفس از دیگر عوارض این بیماری می باشند . این عوارض ممکن است به مدت دو تا سه ماه و گاهی بیشتر با کودک بماند واو را دچار مشکل کند . بسیاری از افراد بزرگسال و یا کودکانی که دچار انسداد مزمن ریوی هستند به برونشیت مزمن نیز مبتلا می گردند.

عوارض برونشیت مزمن

عوامل تشخیص برونشیت

هنگام برونشیت در کودکان از چه مواردی بایدپرهیز شود؟

باید بگوییم که پرستاری از کودک بیمار کار نسبتا دشواری است. شما اگر والدین و یا پرستار کودکی هستید که؛ مبتلا به برونشیت می باشد، باید مواردی را رعایت کنید تا وضعیت کودکتان بدتر نشود . کودک مبتلا به برونشیت نباید در معرض مواردی مانند دود تنباکو و سیگار ، گرد و غبار و سایر آلودگی هوا قرار بگیرد .
زمانی که کودک شما در کنار فردی قرار می گیرد که از سیگار یا قلیان استفاده می کند دود حاصل از آنها وارد ریه کودک شده و علائم بیماری برونشیت را افزایش می دهد، حتی اگر به مدت کوتاه این رویارویی اتفاق بیفتد .آلاینده های هوا نیز بر شدت بیماری می افزاید .

درمان برونشیت

همانطور که قبلا اشاره شد ، برونشیت در کودکان به دو نوع حاد و مزمن طبقه بندی می شود .کودکی که به برونشیت حاد مبتلا شده است ، بهترین راه درمانی وی استراحت در خانه و مصرف مایعات فراوان است .به علاوه می تواند از داروهایی مانند استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و تب بر ها استفاده نماید .

کودک مبتلا به برونشیت به صورت مکرر باید دست هایش را بشوید ، تا از هر گونه آلودگی ویروسی در امان باشد . (یکی از راه های پیشگیری از بیماری های ویروسی شستن مکرر دست ها می باشد ).

برخلاف بزرگسالان که برای این بیماری داروهای ضد سرفه برایشان تجویز می شود ،استفاده از این داروها برای برونشیت در کودکان ضرر داشته و مجاز نیست . همچنین برای جلوگیری از افزایش بیماری این کودکان نباید در معرض دود سیگار و سایر دخانیات و آلودگی هوا قرار بگیرند .دود و سیگار می تواند بیماری را بدتر کند.

جهت درمان خش خش سینه و باز کردن راه تنفسی ناشی از این بیماری، داروی سالبوتامول پیشنهاد شده است. این دارو مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته و نتایج نسبتا موفقیت آمیزی نیز داشته است ، اما هنوز به صورت رسمی مفید بودن آن تایید نشده است .و تا زمان تایید نشدن آن نمی توان در مورد استفاده از آن نظر قطعی داد.

درمان برونشیت

درمان خانگی و گیاهی بیماری برونشیت در کودکان

عسل به عنوان ضد سرفه طبیعی در جهان شناخته شده است .برای کودکی که سرفه ناشی از برونشیت دارد. مصرف عسل توصیه می شود زیرا ؛ سبب می شود شدت و مدت زمان سرفه کمتر شود .

اما به این نکته نیز باید توجه کنید که هرگز نباید برای کودکان پایین تر از یک سال از عسل استفاده نمود زیرا سبب بوتولیسم شده و ممکن است جانشان به خطر بیفتد .
شما می توانید از زنجبیل ، آب نمک ، دانه ی کنجد ، سیر ، تنفس هوای گرم و مرطوب ، مصرف مایعات گرم نیز برای درمان برونشیت استفاده کنید.

روش های تشخیص بیماری برونشیت در کودکان

برای تشخیص بیماری برونشیت روش های متفاوتی وجود دارد که ؛ با توجه به علائمی که کودک دارد ، در ابتدا معاینه های اولیه روی کودک صورت می گیرد . پرستار کودک در خانه یا والدین زمانی که در کودک علائمی مانند خس خس سینه ،احتقان ،سرفه خلط دار ،تنگی نفس و درد قفسه سینه را مشاهده کردند، باید سریعا او را به پزشک ببرند. پزشک ابتدا وی را معاینه می کند و با استتوسکوپ به صدای خس خس سینه کودک گوش می دهند .

ممکن است پزشک بعد از معاینات به وجود بیماری دیگری به نام ذات الریه در کودک شک کند که در این صورت باید یک عکس از ریه را برای کودک تجویز نماید .
مورد مشکوک دیگر درباره برونشیت در کودکان ، علائم بیماری آسم است که باید پیگیری شده و علائم آن کنترل گردد .

برای تشخیص بیماری آسم پزشک از آزمایش بوسیله دستگاه اسپیرومتری استفاده می کند تا میزان توانایی ریه کودک را مورد آزمایش قرار دهد .به دلیل تشابه علائم دو بیماری پزشکان در تشخیص این دو بیماری بدون انجام آزمایش دچار سردرگمی خواهند شد .

علائم برونشیت

علائم برونشیت

روش تشخیص بیماری برونشیت قدری مشکل است زیرا ؛ این بیماری علائم کاملا مشابه با بیماری هایی مانند آسم ,ذات الریه ،برونشیولیت و برونشکتازی دارد . و برای پزشک بدون آزمایش و عکس برداری از ریه کودک تشخیص قطعی قدری دشوار است . رنگ خلط نیز به عنوان روش تشخیص ،در برونشیت در کودکان ، نشان دهنده نبوده و قابل اعتماد نیست .

سرفه

عفونت ویروسی عامل ایجاد برونشیت حاد است .کودکان مبتلا به برونشیت حاد دچار علائمی مانند سرفه هستند که ، ممکن است ده روز تا سه هفته ادامه پیدا کند.
اگر در طول این مدت سرفه در کودک رفع نشود و تا یک ماه و بیشتر طول بکشد احتمالا کودک به برونشیت مزمن مبتلا شده و درمانش دشوارتر می شود .

تب

علاوه بر سرفه وجود تب در کودک علامت دیگری ناشی از این بیماری است .

علائمی که معمولا در کودکان مبتلا به انواع برونشیت وجود دارد عبارتند از :

• وجود سرفه های خلط دار ، برونشیت در کودکان (خلط های ضخیم سفید ، زرد یا سبز)
• تنگی نفس
• درد در ناحیه قفسه سینه به همراه احساس سفتی در این ناحیه
• خس خس سینه
• تب
• لرز
• احساس سردرد

علت ابتلاع به برونشیت

چرا کودکان به بیماری برونشیت مبتلا می شوند ؟

علت مبتلا شدن کودکان به بیماری برونشیت در اکثر موارد انتقال ویروس می باشد . فردی که دچار برونشیت است با سرفه این ویروس را در هوا پخش می کند و کودکان نیز با تنفس در آن مکان دچار برونشیت می شوند . البته موارد کمی از ابتلا به این بیماری در کودکان در اثر آلودگی شدید هوا و وجود گرد و غبار می باشد . در برخی از موارد نادر برونشیت در کودکان ممکن است کودک پس از ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دیگری به برونشیت مبتلا گردد .

چگونه ویروس های عامل برونشیت به افراد دیگر منتقل می شوند ؟

ویروس عامل برونشیت از دوطریق می تواند از شخصی به شخص دیگر انتقال یابد:
اول اینکه شخص مبتلا به برونشیت با سرفه خود ویروس ها را در هوا آزاد کند ودومین روش شخص پس از تماس با قطرات آبی که در زمان سرفه شخص مبتلا به دستش خورده دهان، بینی یا چشم های خود را لمس کند .

شیوع بیماری برونشیت

شیوع بیماری برونشیت به علت واگیردار بودن بیماری ممکن است زیاد باشد . برونشیت در کودکان علت قدرت بالای سرایت این بیماری هر ساله تعداد زیادی از بزرگسالان و کودکان درگیر این بیماری می شوند . در سال ۲۰۱۳ شمار مبتلایان به این بیماری به قدری زیاد بود که نزدیک به سه میلیون نفر در جهان جان خود را از دست دادند .

روش های پیشگیری از بیماری برونشیت

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری برونشیت رعایت بهداشت برای همه افراد توصیه می گردد. به علت احتمال ابتلای زیاد به بیماری برونشیت در کودکانی که زیاد درمعرض دود دخانیات قرار می گیرند ، بهتر است تمامی افراد بخصوص کودکان از قرار گرفتن زیاد در معرض دود سیگار و دخانیات اجتناب کرده و افراد سیگاری نیز برای حفظ جان خود و خانواده هایشان سیگار را ترک کنند

روش پیشگیری از بیماری برونشیت

چکار کنیم تا به بیماری برونشیت مبتلا نشویم ؟

برای پیشگیری از بیماری برونشیت در کودکان ، اگر اقدامات زیر را انجام دهید تا حدودی می توانید جلوی ابتلای خود و کودکانتان را به بیماری برونشیت بگیرید :
در تمامی فصول بخصوص در فصل سرما که شیوع بیماری بیشتر می شود دست های خود و کودکتان را به صورت مکرر با آب و صابون بشویید.

به کودکانتان آموزش دهید دست هایش را به صورت خود نزند .

در زمان عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده نمایید .

اگر کودکتان دچار سرفه و تب و سایر علائم مشکوک به برونشیت شده است بهتر است قبل از هر اقدامی او را به پزشک اطفال ببرید تا مورد معاینه کامل قرار بگیرد .

همچنین اگر یکی از علائم برونشیت در کودکان ،وجود داشته باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید :

کودکتان سرفه می کند و این سرفه ها بعد از گذشت دو هفته هنوز کم و یا قطع نشده است .
کودک دچار خس خس سینه شده و تنگی نفس دارد.
در سرفه های خلط دار کودک خون مشاهده می شود .

سخن پایانی

والدین و پرستار کودک باید به وجود علائم بیماری در کودک توجه ویژه ای داشته باشند. برای استخدام پرستار بیمار در بخش های مختلف شهر تهران می توانید به مرکز آسایش و مراقبت ایده آل مراجعه کنید.

5/5 – (11 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *