کیست مویی چیست؟ + علائم و درمان کیست مویی

علائم و علل به وجود آمدن کیست مویی چیست؟

زمانی که فولیکول های مو به همراه آلودگی هایی مانند گرد و غبار، پوست را بشکافند و به لایه های زیرین آن وارد شوند، در داخل یک کیست به دام می افتند که نتیجه آن کیست مویی نام دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و به سوالاتی مانند کیست مویی چیست، پاسخ دهیم.

کیست مویی چیست

کیست مویی چیست؟

توضیح مختصر توضیح کامل توضیح مختصر

کیست مویی یا سینوس کیست پیلونیدال در واقع یک سوراخ و حفره کوچک ایجاد شده در پوست است که ممکن است با مایعات و چرک پر شده باشد و در نهایت موجب ایجاد کیست و یا آبسه شود. این اتفاق معمولا در شکاف بالای باسن رخ می دهد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چه چیزی باعث ایجاد این کیست های مویی می شود باید ضویح دهیم که فولیکول های مو به همراه گرد و غبار یا یک عامل آلوده پوست را شکافته و وارد لایه های زیرین پوست شده و در نهایت درون کیست های زیر پوست محصور می شود.

توضیح کامل

بیماری کیست مویی یک بیماری نسبتا فراوانی است که علت ایجاد آن را فرو رفتن مو در عمق پوست می دانند. این بیماری بیشتر در ناحیه ساکروم دیده می شود ولی در قسمت های دیگر بدن مثل زیر بغل، ناف و یا ناحیه پیوبیک نیز ممکن است ایجاد شود.

این کیست آلوده شده باعث ایجاد آبسه پیلوندال می گردد، در گذر زمان عفونت می کنند و این عفونت عود کرده و مجاری سینوسی به سمت بالادر پشت کمر شما گسترش می یابد. کیست پیلونیدال معمولا حاوی مو و چرک است که باعث ایجاد درد شده و اغلب این کیست ها آلوده بوده و بوی بدی هم می دهند. این یک نوع بیماری شایع در بین مردان و بزرگسالانی است که کارهای روزانه آن ها مستلزم نشستن طولانی مدت است.

کیست پیلونیدال کاملا دردناک است. این حس درد به قدری بد است که شما می خواهید استخوان ناحیه مربوط را به گوشه یک میز تکیه داده و به شدت آن نقطه را فشار دهید تا شاید کمی از درد شما تسکین یابد. این بیماری اگر در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود با گذر زمان شدیدتر شده و عفونت های آن دردناک تر خواهد شد.

عفونی بیماری های ریه چیست؟ (علائم + درمان بیماری های ریه)

علت به وجود آمدن کیست مویی

علت به وجود امدن کیست مویی

به طور کلی شیوع کیست مویی در میان آقایان بیشتر از خانم ها است. اما با این حال گاهی در برخی از خانم ها در ناحیه خاجی یک کیست برآمده مشاهده می شود که اغلب با آبسه و عفونت همراه است. این کیست ها آزار دهنده هستند و باید هرچه سریع تر درمان شوند.

یکی از سوالات مهم در این زمینه این است که علت به وجود آمدن کیست مویی چیست؟ از آن جایی که کیست مویی بیشتر در خانم هایی دیده می شود که مدت طولانی در وضعیت نشسته هستند، می توان دلایل ایجاد کیست مویی در زنان را عدم تحرک، چاقی و اضافه وزن، تعریق، گرما، پرمویی و پوشیدن لباس تنگ دانست.

البته تحقیقات ثابت کرده است که بروز کیست مویی می تواند به صورت ارثی هم باشد. یک کیست پیلوندال در سطح شکاف بین باسن در ناحیه خط میانی گوشتی که بر روی ساکروم (استخوان خاجی) است ایجاد می شود. اگر چه گفتیم زنان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما کیست های پیلونیدال به طور معمول پس از بلوغ در مردان جوان شایع تر است.

علائم کیست مویی چیست؟

علائم کیست مویی

کیست پیلونیدال در نتیجه اصطکاک های ناشی از تحرکات موضعی بیمار ایجاد می شود. ناهنجاری این قسمت پوست به خاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد می کند. به این ترتیب موها شکسته، پوست را تحریک و به تدریج آبسه ایجاد می کنند که آلوده می شود. کیست مویی یا پیلونیدال می تواند سال ها بدون ایجاد درد بوده و حتی هیچ علائمی از خود نشان ندهد، اما وقتی در نتیجه آلودگی مزمن شود احتمال دارد ظرف چند روز بسیار دردناک شود.

علائم بیماری پیلونیدال معمولا با شدیدتر و دردناک تر شدن عفونت ها عود می کند. علاوه بر این در موارد شدید کیست های پیلونیدال برای مدت زمان طولانی باقی می مانند بهترین راه رهایی و درمان این بیماری جراحی خواهد بود. این کیست ها عموما اطراف فولیکول مو به وجود می آیند، کیست مویی معمولا در افرادی دیده می شود که برای اصلاح و شیو کردن موها، از موم یا روش های دیگری استفاده می کنند.

در ظاهر ما آراسته می شویم ولی در بطن کار ما از شر این عفونت خلاص نشده ایم، بعد از اصلاح ممکن است ما کمان کنیم یک تجمع از موهای زائد روی جوش است، ولی در واقع این کیست مویی است که عموما به رنگ قرمز است و به همین علت با جوش اشتباه گرفته می شود. گاها رنگ کیست سفید و یا زرد نیز می باشد. از علائم مهم و خطر آفرین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد، قرمزی، تورم در پایین ستون فقرات
  • چرک و یا خون که از آن نقطه خارج می شود
  • بوی بد چرک ایجاد شده در شکاف
  • حساسیت به لمس کردن آن نقطه

عفونی شایع ترین بیماری های مثانه (انواع مشکلات مثانه)

چه کسانی به کیست مویی مبتلا می شوند؟

به طور کلی کیست مویی در دسته بیماری های نادر قرار دارد. اما این طور به نظر می رسد که در ایران حدودا از هر 10 نفر 4 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین در کشوری چون فرانسه سالانه 20000 عمل جراحی برای درمان این بیماری انجام می گیرد و در انگلستان نیز از هر صد هزار نفر حدود بیست و شش نفر دچار کیست مویی می شوند. طبق بررسی های صورت گرفته در منابع مختلف،

اکثرا گروه های سنی بین 20 تا 30 سال و بیشتر مردان هستند که به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین از جمله مهم ترین فاکتورهای خطر این بیماری چاقی و یا وضعیت نشستن زیاد و طولانی است. این بیماری در افراد پرمو و کسانی که به سبب شغلشان، ساعات زیادی از روز را درحالت نشسته می مانند بیشتر دیده می شود.

درمان کیست مویی

کیست مویی

در اکثر مواقع به خصوص زمانی که کیست مویی به حالت مزمن درآمده باشد، مداخلات پزشکی برای درمان آن ضروری است. درمان پزشکی کیست مویی به صورت جراحی برای تخلیه و برداشتن کامل کیست و یا برداشت کیست به کمک لیزر است. عمل جراحی برداشت کیست مویی از جمله عمل های ساده است، اما مراقبت بعد از عمل بسیار اهمیت دارد. برای مثال بیمار باید از توالت فرنگی استفاده کند و بهداشت شخصی را کاملا رعایت کند. اگر مراقبت بعد از عمل به خوبی صورت نگیرد ممکن است کیست عود کند و یا محل عمل عفونت کند. یکی دیگر از روش های درمان کیست مویی، استفاده از لیزر است که این روش یک روش بسته محسوب می شود و اسکار و زخمی به جای نمی گذارد.

روش لیزر بیشتر برای افرادی در نظر گرفته می شود که کیست های آن ها زود تشخیص داده شده است. درمان کیست مویی از طریق دارو، و به روش خانگی به هیچ عنوان قطعی نیست و در اکثر مواقع فقط برای کاهش عفونت و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر چه جراحی و درمان کیست مویی معمولا کوتاه و عموما بی خطر است با این حال، روند بهبودی آن پس از عمل نیاز به توجه ویژه ای دارد تا از تکرار عفونت جلوگیری شود.

نحوه پرستاری از بیمار دارای کیست مویی

تاکید می شود که مراقبت بعد از جراحی این بیماران باید طبق دستور پزشک و با توجه به سطح وخامت و نوع جراحی انجام شود تا از عود مجدد بیماری و یا بروز عفونت جلوگیری گردد. پس از جراحی بیمار به طور متوسط به دو ماه بی حرکتی و مراقبت روزانه پرستار در خانه نیاز دارد.

همچنین رعایت بهداشت فردی، استفاده از توالت فرنگی تا چند روز بعد از جراحی و نشستن صحیح از موارد مهم دیگری است که لازم است توسط بیمار رعایت شود. توجه به نکات گفته شده خیلی مهم است، اگر شما دچار این بیماری شدید و نیاز به مراقبت بعد از عمل دارید باید به کمک یک پرستار خوب و دلسوز به بهبود کامل برسید. شما می توانید با مراجعه به سایت ایده آل آسایش و ثبت درخواست خود از خدمات 24 ساعته و یا هر ساعاتی که نیاز به کمک دارید بهره بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله ابتدا برای شما تعریف کردیم که کیست مویی چیست؟ علائم و روش های درمان آن را نیز توضیح دادیم. در برخی موارد بیماران به درمان از طریق جراحی کیست مویی اقدام کرده، اما مجدد دچار عود کیست می شوند. این بیماران معمولا روش زندگی قبلی خود را تغییر نداده اند و یا موهای زائد ناحیه پایین کمر را به درستی از بین نبرده اند. عده ای نیز دوره نقاهت بعد از عمل خوب و مناسبی نداشته اند، یعنی در زمان بعد از عمل خود کسی که از آن ها به خوبی پرستاری و مراقبت کند وجود نداشته است، بنابراین توصیه ما به شما برای مراقبت بعد از عمل این بیماران مراجعه به سایت ایده آل آسایش است.

5/5 – (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *