چگونه از سوءهاضمه پيشگيري کنيم؟

متخصصان تغذيه تاکيد دارند شرايط زندگي ماشيني در سال‌هاي اخير باعث گسترش تعدادي از بيماري‌ها از جمله سوءهاضمه شده است.

 

نوع تغذيه، نوع كار و فعاليت، استراحت کم، كم تحركي و مشكلات روحي و رواني از عوامل بسيار موثر در ايجاد سوءهاضمه هستند.

 

متخصصان مرکز پزشکي مايوکلينيک در مقاله‌اي تاکيد کردند که با توجه به چند نکته مي‌توان از بروز سوءهاضمه تا حد زيادي جلوگيري کرد. براي مثال رعايت رژيم غذايي مناسب حاوي مواد متنوع پروتئيني، چربي، كربوهيدرات، ميوه و سبزيجات تازه براي اين منظور بسيار ضروري است. وجود الياف گياهي كه بيشتر از طريق خوردن ميوه و سبزيجات به بدن مي‌رسد در هضم و جذب و دفع موادغذايي بسيار مهم است.

 

سبوس گندم از مهم‌ترين منابع الياف گياهي است. عدم تنوع مواد غذايي به خصوص در طولاني مدت باعث به هم خوردن وضعيت هضم، جذب و دفع مي‌شود و انواع علائم سوءهاضمه را ايجاد مي‌كند. نكته مهم در تغذيه خوب، تنوع و ميزان مصرف غذايي است كه بايد به طور مرتب مصرف شود. مصرف فيبرهاي گياهي كه از طريق ميوه و سبزيجات به بدن مي‌رسند نه تنها در جلوگيري از سوءهاضمه نقش دارند بلكه پس از ورود به بدن با جذب آب، حجيم شده و باعث سهولت دفع مدفوع مي‌شوند و از توقف طولاني مواد در روده بزرگ و در نتيجه از جذب بيش از اندازه چربي كلسترول جلوگيري مي‌كنند. همين طور در جذب و دفع مواد تعادل برقرار مي‌سازند و در نتيجه بسياري از مشكلات و از جمله چاقي كاهش مي‌يابد. هم چنين فيبرهاي گياهي مي‌توانند با اين عمل از يبوست كه خود عامل مشكلات متعددي است جلوگيري كنند.

 

از سوي ديگر، تحرك و ورزش از عوامل بسيار مهم براي سلامتي انسان به خصوص در جلوگيري از سوءهاضمه است. بعلاوه با توجه به اين كه وظيفه همه اعضاي بدن تحت تاثير فرمان‌هاي اعصاب است، عواملي چون استرس، دلهره، تشويش، نوع كار و ساير عوامل اطراف زندگي شخص مي‌توانند از طريق مختل كردن كار معده و روده، عمل هضم و جذب و دفع را مختل كرده و مشكلات مربوط به سوءهاضمه را ايجاد كند، لذا بايد از عوامل استرس‌زا دوري كرد و كوشيد تا آرامش حفظ شود. هم‌چنين استراحت و خواب از عواملي هستند كه به آرامش كمك كرده و در سلامت انسان دخالت مستقيم دارند.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *