همه‌ چیز در مورد فشار خون

شاید اگر مادر من هم فشار خونش بالا نبود من هم فکر می‌کردم که چرا سازمان جهانی بهداشت، شعار امسال خود را این چنین انتخاب کرده است: “فشار خون را جدی بگیریم”. شاید اگر تصور رگ‌های مادرم نبود، که معلوم نیست خون تا چه حدی باید بر دیواره‌هایشان فشار بیاورد تا عبور کند؛ اصلا برایم اهمیتی نداشت بدانم فشار خون چیست.

 

شاید اگر مادر من هم فشار خونش بالا نبود من هم فکر می‌کردم که چرا سازمان جهانی بهداشت، شعار امسال خود را این چنین انتخاب کرده است: “فشار خون را جدی بگیریم”. شاید اگر تصور رگ‌های مادرم نبود، که معلوم نیست خون تا چه حدی باید بر دیواره‌هایشان فشار بیاورد تا عبور کند؛ اصلا برایم اهمیتی نداشت بدانم فشار خون چیست.

 

فشار خون همان چیزی است که مادرم به خاطرش همیشه تریامترن و آتنولول و این جور داروها را می‌خورد و او را وادار می‌کند خیلی از غذاهایی که دوست دارد؛ نخورد. روزی چند بار شربت آبلیموی ترش‌ ترش سربکشد و وقتی ناراحت است، صورتش را برافروخته می‌کند و می‌گویند گاهی عددش تا 25 روی 14 هم می‌رسد.

 

فشار خون بالا همان چیزی است که مادرم به خاطرش قلبش گرفت و برای چند ثانیه نفسش بیرون نیامد، سکته کرد و همه را چند روز راهی بیمارستان کرد و خانه هیچ رنگ و بویی نداشت.

 

بیماری فشار خون همه اینها هست و باز می‌توان از آن گفت. خونی که در رگ همه ما وجود دارد باید بر دیواره رگ‌ها فشار وارد کند تا خون‌رسانی به تمام بدن انجام شود ولی گاهی این فشار بیشتر از حد مجاز است و آن‌جا است که موضوع فشار خون مهم می‌شود؛ در حدی که سازمان جهانی بهداشت نیز آن را به همه جهانیان خاطرنشان می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه خوزستان- شاید باور کردنی نباشد که در دنیای اطراف چه تعداد انسان مبتلا به پرفشاری خون وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 میزان مرگ ناشی از فشار خون بالا در ایرانی‌ها را 33.44 در یک‌صد هزار نفر جمعیت اعلام کرد و رتبه 67 دنیا را برای ایران ثبت کرد.

 

1.5میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشار خون هستند و سالانه حدود 7 میلیون نفر به علت بیماری فشارخون جان خود را از دست می‌دهند.

 

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پرفشاری خون افزایش می‌یابد. در میان بزرگسالان از هر 4 نفر، یک نفر فشار خون بالا دارد. دوسوم افراد بالای 65 سال دارای فشار خون بالا هستند و با این حال تنها یک‌چهارم بیماران مبتلا به پرفشاری خون تحت درمان قرار می‌گیرند، چون بقیه مبتلایان از بیماری بی‌اطلاع هستند.

 

بر اساس دیگر گزارش‌ها،‌ 30 درصد مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری خود اطلاع ندارند، نیمی از مبتلایان در پی درمان نیستند و تنها فشار خون 34 درصد از مبتلایان تحت کنترل است. در 50 درصد افرادی که برای اولین بار مبتلا به سکته قلبی می‌شوند و در 66 درصد افرادی که برای اولین بار دچار سکته مغزی می‌شوند، فشار خون بیشتر از 160 روی 95 میلیمتر جیوه است.

 

در این زمینه، فریبا عالی‌پور، کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- اظهار کرد: برای این‌که خون در شریان‌های بدن جاری شود به نیرویی نیاز است که فشار خون نامیده می‌شود و منبع این نیرو نیز قلب است.

 

وی افزود: ابتلا به پرفشاری خون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با افزایش سن به طور طبیعی کار قلب نیز کاهش می‌یابد و خون برای عبور در شریان‌ها به نیروی بیشتری نیاز دارد بنابراین فشار خون افزایش می‌یابد. در سنین بالا هم‌چنین گرفتگی عروق رخ می‌دهد که شانس ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد.

 

عالی‌پور تصریح کرد: از دلایل دیگر می‌توان به ژنتیک و سابقه فامیلی، مصرف دخانیات، چاقی و عدم تحرک اشاره کرد. همچنین از دلایل اصلی آن که این روزها مشکل زیادی ایجاد کرده، تغذیه نامناسب است.

 

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: عوامل اجتماعی نیز می‌توانند در پرفشاری خون موثر باشند. استرس‌هایی که بر زندگی امروزه حاکم است و محیط‌های پر سر و صدا و تنش‌های اجتماعی، ریسک ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. نژاد و جنس نیز در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است به طوری که مردان سفیدپوستان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر شیوع پرفشاری خون در روستاهای خوزستان 7 درصد است ولی از شهرها آمار درستی در دسترس نیست تا بتوان آن را بیان کرد، ولی به دلیل کم‌تحرکی در شهرها و استفاده از غذاهای آماده، این آمار در شهرها بالاتر از روستاها خواهد بود.

 

عالی‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه فشار خون از پیش‌زمینه‌های بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، ناراحتی چشمی و … است. 20 تا 25 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا در آینده دچار عوارض می‌شوند. شاید بتوان گفت که تغذیه نامناسب دلیل اصلی ابتلا به فشارخون باشد.

 

دکتر رضا امانی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: عامل اصلی فشار خون، میزان سدیم خون است؛ فشار خون با میزان سدیم خون ارتباط مستقیم دارد.

 

وی افزود: سدیم در مواد غذایی مختلف وجود دارد و 40 درصد نمک طعام را نیز سدیم تشکیل می‌دهد.

 

امانی تصریح کرد: مردم باید منابع سدیم رژیم غذایی خود را بشناسند و در مصرف آن دقت کنند. نمک طعام، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، همبرگر، انواع پنیرها، انواع کیک، بیسکویت و کلوچه‌های بازاری، رب گوجه و سس از مواد غذایی حاوی سدیم هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهتر است افراد عادت استفاده از سدیم به میزان بالا را در مواد غذایی را تغییر دهند و به جای آن از منابع پتاسیم استفاده کنند زیرا پتاسیم موجب کاهش فشار خون می‌شود. از منابع پتاسیم نیز می‌توان به میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه و سیر اشاره کرد.

 

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم تغییر عادات غذایی ایرانی‌ها و کاهش مصرف سدیم، عنوان کرد: طبق توصیه‌های بین‌المللی، هر فرد می‌تواند در روز 2400 میلی‌گرم سدیم مصرف کند در حالی که ایرانی‌ها به صورت میانگین، روزانه 10 میلی‌گرم نمک استفاده می‌کنند که معادل 4000 میلی‌گرم سدیم در آن وجود دارد.

 

امانی گفت: باید محتوای سدیم مواد غذایی روی برچسب بسته‌بندی هر کالا نوشته شود تا فرد هنگام استفاده، از میزان سدیم موجود در آن آگاه باشد. به این منظور، مسئولان باید اقدام کرده و درج میزان سدیم بر روی بسته‌های مواد غذایی برای تولیدکنندگان اجباری شود.

 

به گزارش ایسنای خوزستان، در گذشته بیماری‌هایی مانند فشار خون نمود نداشت و احساس نمی‌شد که باید به آن پرداخت ولی دنیای مدرن با کاهش فعالیت و افزایش استرس به این بیماری اجازه حضور داده است. اکنون پس از ابتلای یک ملیارد نفر به این بیماری، یادمان افتاده که کاری برای جلوگیری از آن نشده است و هر روز هم تعداد بیماران مبتلا به پرفشاری خون افزایش می‌یابد؛ بیماری مزمنی که هیچ‌وقت خوب نمی‌شود و تنها می‌توان کنترلش کرد.

 

قدیم‌ترها بهانه‌های کودکان را با نخودچی و کشمش می‌بریدند تا نق نزنند ولی امروز با بی‌توجهی به سلامتی، به راحتی چیپس و پفک شور به دست کودکان داده می‌شود و کودکان تا می‌توانند نمک می‌خورند و فردا با ذائقه شور نمی‌توان میزان نمک غذایشان را کاهش داد، آن وقت ما می‌مانیم و فشار خون…

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *