نیاز‌های عاطفی سالمندان + راهکار برطرف کردن نیاز سالمندان

نیاز های عاطفی سالمندان

سالمند

افرادی که پا به میانسالی می‌گذارند بحران‌های‌ زیادی را تجربه می کنند. بسیاری از این بحران‌ها را می‌توان با ارضای نیازهای عاطفی سالمندان پشت سر گذاشت. جنس این نیازها و خواسته ها از جنسِ نیازهایی نیست که به سختی بتوان آن را اجابت کرد. تمایلات عاطفی سالمندان بسیار ساده و معمولی است؛ اما با این حال گاهی پرستار سالمند و اطرافیانشان این تمایلات را نادیده می‌گیرند.

توجه کنید که اکثر سالمندان این نیازها را بروز نمی‌دهند.
خودداری آنها باعث می‌شود تا اطرافیانشان تصور کنند که همه چیز خوب و تحت کنترل
است. اگر سالمندی در اطراف خود دارید به او اطمینان خاطر بدهید که از گفتن نیازهای
خود نهراسد.

برای این‌که بتوانید در مقابل این خواسته‌ها بهتر و کنترل
شده رفتار کنید باید به خوبی‌ نیاز‌های آنان را بشناسید. ما در این مقاله نیاز‌های
اساسی سالمندان را برشمردیم. توجه کنید که شدت این خواسته‌ها در سالمندان متفاوت
است.

نکته‌ی دیگر این است که جنس نیازهای عاطفی سالمندان بر
خلاف تصور عموم جنبه‌های گوناگون اجتماعی و فردی دارد.

نیاز به مهر و محبت در سالمند

سالمند

دوران سالمندی دورانی است که باید پر از احساس مهر و محبت باشد. در این دوران احساس آرامش و احساس نزدیکی به عزیزان باعث خوشحالی فراوان آن‌ها می‌شود. برخی از سالمندان به دلیل این‌که بسیاری از موقعیت‌ها و دوستان جوانی خود را از دست داده‌اند دچار افسردگی و تنهایی می‌شوند. با چندین راه حل ساده‌ می‌توان حس محبتی عمیق به آنان هدیه داد:

حضور در جمع های صمیمی خانواده

حضور در جمع‌های صمیمانه خانوادگی باعث می‌شود تا به تدریج احساس افسردگی و تنهایی را از خود دور کنند. سالمندان در این شرایط حس می‌کنند که نزد اطرافیانشان پذیرفته هستند و پیری باعث نشده تا تبدیل به فردی نخواستنی شوند. از سمت دیگر دیدن یک جمع گرم و پرشور و نشاط، باعث بالا رفتن هورمون‌های شادی و امنیت روانی سالمندان می‌شود. همچنین مدام ابراز محبت کنید؛ ابراز محبت به آنان باعث خوشحالی وافرشان می‌شود.

دادن هدیه و یادبود های کوچک

دادن هدیه و یادبودهای کوچک به سالمندان می‌تواند آن‌ها را بسیار خوشحال کند. مطمئن باشید جنبه‌‌ی مالی هدایا هیچگاه برای آن‌ها ارزشی ندارد و اهدای هدیه‌ای هرچند کوچک و کم ارزش شادی عمیقی به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها با دریافت هدیه احساس می‌کنند همچنان فردی ارزشمند برای اطرافیان هستند.

سالمند

گفت و گو و مباحثه‌ با سالمندان

هرچه سن انسان‌ها بیشتر می‌شود ممکن است که تبدیل به فردی کج خلق و بداخلاق شوند. این کج خلقی‌ها سهوی است و گاهی باعث می‌شود که مهربانی قلبی آنان به چشم نیاید. در این شرایط افراد زیادی از کنار آنان فاصله می‌گیرند؛ اما این راه حلی درست نیست. فاصله گرفتن از سالمندان باعث می‌شود که روز به روز بیشتر از احساسات مثبت دور شوند و عیب و ایراداتشان شدت یابد. کافی‌ است که گاهی برای گفتگو و مباحثه با آنان وقت بگذارید. خواهی دید که این گفت‌وگوهای هرچند کوتاه چقدر آنان را شاد و سرزنده می‌کند.

پرستار سالمند پرستار سالمند در جردن + (شرایط و هزینه استخدام ) مراقب سالمند

انجام بازی‌های خانوادگی گروهی

بازی‌های گروهی به خودی خود ماهیتی لذت بخش دارند. شریک شدن این لذت با سالمندان عزیزتان به بالا رفتن روحیه‌شان کمکی شایان می‌کند. احساس تعلق و مهر و محبت آن‌ها فزونی می‌یابد؛ از طرفی انجام بازی برای چابکی ذهن و حواس آنان بسیار مفید است.

نیاز به سفر با همسن و سالان و یا خانواده

سفر کردن یکی از لذتبخش‌ترین تجربیاتی است که هر انسانی می‌تواند کسب کند. با سفر کردن می‌توان احساس آرامشی عمیق را تجربه کنیم و دریچه‌های ذهنی‌مان بر دانسته‌های جدید باز می‌شود. تقریبا هر زمان که انسان‌ها وقت آزاد داشته باشند سعی می‌کنند در حد وسع و توان خود برنامه‌ی سفر و گردش با عزیزان و همسن و سالانشان می‌چینند. سالمندان نباید از این لذت محروم باشند. نیاز به سفر کردن با همسن و سالان و یا خانواده یکی از نیاز‌های عاطفی عمیق سالمندان است. نتیجه‌ای که از سفر کردن سالمندان حاصل می‌شود غیرقابل باور است. شگفت زده خواهید شد وقتی بدانید که تجربه‌ی یک سفر هرچند کوچک چگونه احوال سالمند را از این رو به آن رو خواهد کرد. اگر شرایط سنی سالمند این اجازه را به شما می‌دهد سعی کنید آن‌ها را به چند سفر کوتاه ببرید و اجازه دهید تا روح و روان خود را آزاد ببینند.

مراقب سالمند

چگونه مادریاران میتوانند به والدین کمک کنند

کاهش اعتماد به نفس در میان سالمندان پدیده‌ای رایج به شمار می‌آید. یکی از نیازهای عاطفی سالمند، کمک اطرافیان برای حل مشکلات روحی و روانی‌اش است. اگر این معضل ریشه‌ یابی و تصحیح نشود باعث افسرده شدن آنان می‌شود. داشتن یک مشاور و روانشناس خبره برای سالمندان بسیار کمک کننده خواهد بود؛ اما پرستار و مراقب سالمند نیز می‌تواند به تدریج با ریشه‌ یابی، درک و تصمیمات مناسب، اعتماد به نفس سالمندان را بالا ببرد.

مراقب سالمند

ناتوانی‌های جسمی در سالمندان

داشتن ناتوانی‌های جسمی و نیازمند بودن به دیگر به افراد پیر حس ناتوانی و اضافه بودن می‌دهد. آنان که یک عمر مستقل و با تکیه به خود زندگی کرده‌اند از گذاشتن مشکلات جسمی و روانی‌شان بر دوش نزدیکان احساس شرمساری می‌کنند. به تدریج از گفتن نیازهای خود سرباز می‌زنند و در جمع‌های خانواده هیچ اعتماد به نفسی ندارند. سالمندان در چنین شرایطی احساساتی مانند خشم و نفرت، میل به مرگ و نابودی خود، نفرت از زندگی، نفرت از اطرافیان و… را تجربه می‌کنند. اگر نشانه‌هایی از این قبیل را در سالمند خود می‌بینید به آن‌ها تفهیم کنید که هیچ تقصیری در شرایط خود ندارند و ناتوانی آن‌ها عادی است. به آنان حس عشق دهید و بگویید که از گذراندن اوقات با یکدیگر لذت می‌برید. با رفتارتان نشان دهید که معضلات جسمانی افراد پیر شرمساری ندارد و ممکن است که برای همه پیش بیاید.

مراقب سالمند پرستار سالمند پرستاری از سالمند پوشکی

از دست دادن نزدیکان

افراد پیر با از دست دادن همسر و دوستان خود هویت جدیدی پیدا کرده و منِ قبلی را گم می‌کنند. آن‌ها بر اثر فقدان تبدیل به افرادی غمگین و تنها شده و نمی‌دانند که اکنون باید به چه چیزی دل خوش کنند. در نهایت پس از مدتی تنهایی و غم باعث می‌شود که قادر نباشند احساس شادی و همراهی را تجربه کنند و اعتماد به نفس خود را به تدریج از دست می‌دهند. همچنین افراد پیر در مواردی پس از احساس فقدان قادر به کنترل خود نیستند و مدام به گریه و فغان می‌پردازند. این رفتارها در مواردی چندان تحت کنترل آنان نیست؛ پس از آن‌که به خود مسلط شدند از رفتار خود شرمسار شده و اطمینانشان به خودشان را از دست می‌دهند. در این شرایط باید مانند یک تکیه گاه عمل کنید و طوری رفتار کنید که غم‌های درونشان را سرکوب نکنند. به کمک یک مشاور خبره به افراد مسن کمک کنید تا فقدان افراد نزدیک را پشت سر بگذارند و سرگردان نباشند. مشاوره، پذیرش فقدان به نحو صحیح و رفتار مناسب و دوستانه بهترین راه حل است.

مشکلات روحی و روانی

هر انسانی در زندگی خود با مشکلات متعددی رو در رو می‌شود. برخی سعی می‌کنند که این مشکلات را حل کنند و برخی این مشکلات را تا هنگام پیری نیز بر دوش می‌کشند؛ در نتیجه با بروز بحران‌های پیری اوضاع از قبل بدتر شده و در خلق و خو و اعتماد به نفس آنان تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. یک مشاور متخصص به خوبی می‌تواند بار مشکلات سنگین را از دوش سالمند بردارد.

مراقب سالمند

نیاز به حضور در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی

حضور داشتن در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی یکی از اساسی‌ترین نیازهای عاطفی افراد مسن است. اگر به این نیاز آنان پاسخ داده نشود سرانجام ممکن است احساس کنند که هیچ فایده‌ای ندارند. بی فایده بودن برای آنان بسیار آزار دهنده است در نتیجه باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید به عنوان یک مراقب و پرستار، سالمند را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق دهید. ممکن است گاهی به دلیل نداشتن اعتماد به نفس مقاومت کنند؛ ولی پس از ورود پیدا کردن به این نوع فعالیت‌ها ترس و مقاومتشان از بین رفته و جای خود را به نشاط و شادابی می‌دهد.

مراقب سالمند

موارد زیر از جمله فعالیت‌هایی است که به ورود سالمندان در جامعه کمک می‌کند‌:

● رفتن به پارک و پیوستن به گروه‌های همسن و سالان

سالمندان با رفتن به پارک محله و شروع ارتباط با دیگران اولین قدم‌ خود را برای شروع فعالیت‌های اجتماعی برمی‌دارند و کم کم ارتباطاتشان را گسترش می‌دهند. اگر سالمندی گوشه گیر دارید وی را تشویق کنید که به این نوع از فعالیت‌ها بپیوندد. احساس مفید بودن پس از مدتی وجود او را فرا می‌گیرد و مشتاقانه فعالیت‌ها را دنبال می‌کند.

● یادگیری یک هنر یا مهارت فنی و حتی زبان خارجی

یادگیری همواره انگیزه‌ و لذتی عمیق درون انسان‌ها ایجاد می‌کند. سالمندان اطراف خود را تشویق کنید تا یک هنر، مهارت یا حتی یک زبان خارجی را یاد بگیرند. اجازه ندهید این فکر که سن و سالی از آن‌ها گذشته است در ذهنشان رسوخ کند. این یک باور سمی است. یادگیری یکی از نیازهای روانی است که هر انسانی در طول عمر خود باید آن را تجربه کند. هیچ محدودیت سنی برای یادگیری نمی‌توان ایجاد کرد. تحقیقات نشان داده است که یادگیری در سنین بالا به افزایش اعتماد به نفس و توانایی‌های عاطفی، روحی و ذهنی آنان کمک شایانی می‌کند.

● فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی فواید زیادی دارند. برخی اوقات روابط بسیار قوی در این شبکه‌ها ایجاد می‌شود که سالمندان را به سمت پیشرفت و ‌داشتن احساس خوب سوق می‌دهد. به سالمندان کمک کنید گروه‌ها و انسان‌های متناسب با شخصیت و سلیقه‌ی خود را پیدا کرده و با یکدیگر فعالیت‌های مشترک انجام دهند.

5/5 – (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *