موج تعدیل پرستاران با فروکش‌کردن کرونا

با فرو نشستن امواج کرونا و پایین‌آمدن آمار ابتلا، بستری و مرگ و میرهای کرونایی موج بیکاری و قطع همکاری با پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم افزایش یافته است. این در حالی است که مرداد امسال با آغاز موج هفتم کرونا، سازمان نظام پرستاری در فراخوانی از همه پرستاران و مدافعین سلامت تمدید طرح‌شده در دوران کرونا که اکنون تعدیل‌شده یا در شرف تعدیل هستند؛ خواست که به سامانه نظام پرستاری کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند. پرستارانی که با فروکش‌کردن موج ششم کرونا و صفر و یک شدن رقم فوتی‌ها، با این تصور که کرونا تمام شده با تعدیلی گسترده مواجه شدند و حالا دوباره با فروکش‌کردن موج هفتم در معرض تعدیل قرار گرفته‌اند.

موج تعدیل پرستاران با فروکش‌کردن کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بهمن ۹۸ وقتی سر و کله ویروس کرونا برای نخستین بار در کشور ما پیدا شد، برای مواجهه با سیل بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند و درمان و مراقبت از آنان، باید فکری به حال کمبود پرستار می‌شد. به این ترتیب بسیاری از پرستاران طرحی دوباره به کار گرفته شدند و برای جبران این کمبودها، گروهی از پرستاران نیز با قراردادهای ۸۹ روزه جذب شدند. پرستارانی که با فروکش‌کردن کرونا در موج‌های بعدی و وقتی آمار بیماران، بستری‌ها و فوتی‌ها نزولی شد خیلی ساده کنار گذاشته شدند! آن هم در شرایطی که جامعه پرستاری کشورمان در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا قرار داشتند و چیزی نزدیک به ۲۰۰ شهید تقدیم نظام سلامت کردند. اما با تمام اینها پس از فروکش‌کردن هر یک از موج‌های کرونا گروهی از این پرستاران تعدیل و بیکار می‌شوند. قصه‌هایی که حالا با فروکش‌کردن موج هفتم کرونا و نزدیک‌شدن آمارها به صفر یک‌بار دیگر در حال تکرار است.

تعدیل پساکرونایی

زکیه خالقی از خراسان شمالی دوسالی می‌شود که در یکی از بیمارستان‌های اسفراین مشغول به کار است. به گفته وی، در روزهای سخت کرونا با وجود از دست‌دادن پدرش با همین بیماری کار کرده، ولی در حال حاضر که بیماری کرونا فروکش کرده است تعدیل شده است. خانم خالقی می‌گوید: با توجه به بیانات رهبری در سال گذشته که فرمودند با پرستار مثل کارگر فصلی برخورد نشود و دستور جذب پرستاران توسط رئیس‌جمهور، باز هم تعدیل این نیروهای خدوم ادامه دارد. به گفته این شهروند با توجه به مشکلات معیشتی، پرستاران گلایه دارند که چرا هیچ قانونی از آنها حمایت نمی‌کند. خانم خالقی یکی از چند هزار پرستاری است که با فروکش‌کردن طغیان کرونا تعدیل شده‌اند.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار و پرستارانی که تعدیل می‌شوند

به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار تاکید دارد، برای این که مردم حداقل خدمات را بگیرند و برای ‌گرفتن کف خدمات به ازای هر هزار نفر، سه پرستار و به ازای هر تخت، طبق استانداردهای خود وزارت بهداشت برای ۵/۲ کادر پرستاری دو پرستار حضور داشته باشند اما الان زیر ۸/۱ پرستار داریم، بنابراین به هر شکلی نگاه کنیم در حال حاضر ۱۴۰ هزار پرستار شاغل داریم و باید برای حداقل خدمات دوبرابر نیرو بگیریم و نظام سلامت ما تشنه این تعداد نیرو است.
وی در رابطه با تعدیل پرستاران بعد از بحران کرونا با تاکید بر این که کرونا درمان ندارد، می‌افزاید: بیشتر بحث کرونا مراقبت و کار مراقبت بر عهده پرستاران است. بر این اساس، وزارت بهداشت یک‌سری کارهای موقت انجام داد و پرستاران ۸۹ روزه را جذب کرد که این مدل بدترین مدل قرارداد نیروی کار و استثمار و نهایت بهره‌کشی از پرستاری است که جانش را کف دستش گذاشته و برای مراقبت از کرونایی آمده ‌است که هیچ کس نمی‌آمد و البته با کمترین حقوق.
به گفته وی، با ادامه پیک‌های کرونایی وقتی جذب پرستاران ۸۹ روزه کفاف نمی‌داد، آمدند و پرستاران طرحی را تمدید طرح کردند. پرستاران ما باید دو سال طرح را پس از فارغ‌التحصیلی بگذرانند و بعد از آن وزارت بهداشت مسئولیتی ندارد. قبل از کووید _ ۱۹ طرحی‌های ما پشت نوبت بودند اما در کرونا نوبت طرح را صفر کردند و حتی قرارداد پرستاران را سه‌ماهه تمدید کردند و حتی پرستارانی که قبلا طرح‌شان را گذارنده بودند، دوباره دعوت به کار شدند.

اقدامی قانونی، اما غیراخلاقی

شریفی مقدم تأکید می‌کند: «از نظر قانونی حق با وزارت بهداشت است و در حال حاضر قرارداد این پرستاران تمام شده‌ اما از نظر اخلاقی پرستاری که هنگام نیاز و در شرایط سخت کرونایی که خانواده‌ها از عزیزان‌شان فراری بودند به کف میدان ‌می‌آمدند
و کار می‌کردند.»

رهبر انقلاب: به پرستار نگاه کارگر فصلی نداشته ‌باشید

تعدیل پرستاران در حالی اتفاق می‌افتد که رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با جمعی از پرستاران فرمودند: «مساله امنیت شغلی پرستار یک مطالبه است. در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، در همین قضیه کرونا هم اتفاق افتاد که فراخوان دادند برای کسانی که آمادگی دارند که بیایند، مشغول کار بشوند؛ آمدند قراردادهای کوتاه‌مدت با اینها بستند، بعد که نیازشان برطرف شد، گفتند بفرمایید بیرون! خب این آدم که امنیت شغلی ندارد، با چه دلگرمی‌ای بیاید کار بکند و پرستاری کند؟ بنابراین امنیت شغلی هم یکی از مسائل گوناگون است. به پرستار نگاه کارگر فصلی نداشته‌باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید؛ نه، امنیت شغلی! البته اینها ساز و کارهایی دارد که اهل فن می‌دانند. دوستان به خصوص در وزارت بهداشت و درمان اینها را دنبال کنند.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *