مهارتهایی که پرستار سالمند باید کسب کند , مهارت های پرستار سالمند

یک مراقب سالمند مجرب باید چه مهارت هایی کسب کند؟

مراقبت از یک سالمند کاری بسیار پیچیده و حساس می باشد و فرد مراقب مسئولیت بزرگی را برعهده خواهد داشت از این رو باید تمام مهارت و حواس خود را به کار بگیرد تا به خوبی از پس این کار بربیاید . بهتر است فردی می خواهد از سالمندی مراقبت کند مهارت های خاصی را در این زمینه کسب نماید . اگر چه برخی از سالمندان استقلال در کارهایشان دارند و در ظاهر به نظر می رسد مراقبت از آنها کار بسیار ساده ای باشد اما باید به این نکته توجه کنید که از یک مراقب سالمند انتظار می رود تمامی نیازهای وی را در طولانی مدت برطرف نماید .

زمانی که فردی مراقبت از یک سالمند را به عهده می گیرد باید هر روز در حال تمرین و افزایش مهارت های خود در زمینه مراقبت از سالمند باشد .مراقب باید رسیدگی به سالمند را در اولویت زندگی خود قرار دهد و تمام تلاش خود را برای رفاه حال سالمند به کار بگیرد .یکی از مزایای مراقبت از سالمند بالا رفتن اعتماد بنفس و بوجود آمدن حس ارزشمند بودن در زندگی می باشد .

 مهارت های پرستار سالمند

ویژگی های پرستار با تجربه برای سالمندان

برای تبدیل شدن به یک مراقب حرفه ای سالمند ،یادگیری مهارت های حرفه ای ضرورت دارد .فردی که می خواهد مراقب سالمند حرفه ای شود و در این کار فعالیت نماید در ابتدا باید دوره های فشرده مراقبت از سالمند را باید طی نماید تا در کارش به موفقیت برسد .مراقب هایی که به صورت حرفه ای آموزش دیده اند به خوبی می دانند که به چه صورت باید عمل کنند تا سالمند از ابتلا به بیماری های واگیردار در امان بماند و یا چگونه محیطی را فراهم نمایند تا سالمند در آنجا شاد و خوشحال زندگی کند .

معمولا سالمندان دارای اخلاق های کودکانه و حساسی هستند،مراقب حرفه ای باید بداند چگونه رفتار کند تا بتواند این رفتارهای سالمند را تحت کنترل داشته باشد . همچنین سالمندان توجه خیلی زیادی می خواهند چون اکثر بیماری های زمینه ای را دارند و باید سلامت عمومی شان مرتبا مورد کنترل قرار بگیرد .

مراقبت از سالمند شاید در نگاه اول کاری بسیار ساده بنظر برسد اما زمانی که فردی به این کار می پردازد متوجه سختی و حساس بودن آن خواهد شد .برای ارتباط بهتر بایک سالمند بهتر است در زمینه مهارت های کلامی و کنترل رفتارهای خود توانایی خیلی زیادی داشته باشید .

ارتباط کلامی یکی از مهارت هایی است که مراقب سالمند باید آن را کسب کند. در واقع وجود مهارت کلامی پایه و اساس یک مراقبت حرفه ای می باشد .

اولویت اول مهارت های مورد نیاز برای یک مراقب سالمند حرفه ای ،مهارت های اجتماعی و توانایی برقراری یک ارتباط موثر می باشد .کسب مهارت های تخصصی،در اولویت های بعدی قرار دارند .

مهارت های برقراری ارتباط موثر

مراقب سالمند حرفه ای با یادگیری مهارت های برقراری ارتباط موثر ،می کوشد وظایف خود را در قبال سالمند به خوبی انجام داده و محیطی شاد را برای سالمند فراهم نموده و وظایفش را در قبال سالمند بخوبی انجام دهد.

پرستار سالمند باید این نکته را بداند که مشکلات و ناتوانایی های سالمند را به خودش نگویند ،زیرا این کار اعتماد بنفس سالمند را پایین آورده و حس ناخوشایندی را به وی القا می کند .

یک مراقب حرفه ای باید مهارت کلامی بالایی داشته باشد،زیرا داشتن مهارت های کلامی با کیفیت در برقراری رابطه خوب و صمیمی بین مراقب و سالمند نقش بسزایی دارد .برخی از سالمندان به اقتضای شرایط خود یا محیطی نیاز دارند چند مراقب سالمند داشته باشند . در این مواقع داشتن ارتباط خوب بین مراقب ها ،در رسیدگی بهتر و مطلوبتر به سالمند موثر خواهد بود .

پس از مهارت های ارتباطی و کلامی ،نوبت به مهارت های شنیداری می رسد . افراد سالمند و مسن معمولا نیاز دارند فردی به صحبت هایشان گوش کند و آنها را درک نماید . بنابرین یک مراقب حرفه ای سالمند برای موفقیت در کارش ،باید مهارت شنیداری خوبی نیز داشته باشد.

در زمان صحبت کردن باسالمند باید توجه کنید که حرف های خود را به صورت کوتاه و موثر بگویید زیرا اکثر سالمندان از صحبت طولانی مدت بیزار هستند . همچنین طرز بیان نیز در صحبت کردن با سالمند تاثیر بسزایی دارد سعی کنید حرف های خود را بدون هیچ گونه حالت امری یا تحکم بیان کنید تا گیرایی بالاتری داشته باشد .اگر به هر دلیل در زمان صحبت کردن با سالمند داد و فریاد کنید تاثیر نامطلوبی بر روی ارتباط شما خواهد داشت و در نتیجه رابطه خود با سالمند را خراب خواهید کرد .

مراقب سالمند حرفه ای

همدلی با سالمند

یکی دیگر از مهارت هایی که مراقب سالمند حرفه ای آن را باید کسب نماید ،مهارت همدلی با سالمند می باشد .فردی که به مراقبت از فردی دیگر می پردازد در واقع زندگی خود را در این راه فدا می کند و این اولین قدم در رسیده به مهارت همدلی می باشد .برای رسیدن به این مهارت باید اطلاعات کافی از حرفه خود جمع کند و روحیه بالایی نیز داشته باشد .

یکی دیگر از نکات ضروری در مراقبت از سالمند ،داشتن اطلاعات کافی از شرایط ،ونگرانی های فردسالمند می باشد. دانستن این نکات کمک شایانی در مراقبت با کیفیت تر از وی را می کند .آگاه بودن از این شرایط همچنین مراقبت از او را آسان تر خواهد کرد .همچنین داشتن حس همدلی با سالمند سبب می شود فرد مراقب با قرار دادن خود در موقعیت سالمند از علایق و خواسته های وی بیشتر آگاه شده و در مراقبت بیشتر از وی همه تلاش خود را بکند و این موضوع کیفیت زندگی سالمند را بالاتر خواهد برد .

مهارت صبر داشتن

اگر می خواهید رابطه خود را با فرد سالمند بهتر کنید و بتوانید به اصطلاح عامیانه دل او را بدست بیاورید ،مهارت صبر داشتن را از یاد نبرید .برای بالابردن صبر و تحمل باید به صورت مداوم تمرین و تکرار داشته باشید .در زمان بروز مشکلات و ناهمواری ها در زمان مراقبت از سالمند باید با آرامش رفتار کنید وسعی کنید برای حل مشکلات بهترین و عاقلانه ترین روش را انتخاب نمایید .اگر می خواهید در حرفه مراقبت از سالمند به موفقیت برسید باید مراقبت از وی را بر برخی از علایق خود ترجیح داده و بیشتر وقت خود را برای سالمند بگذارید .

نگرش مثبت داشتن

یکی از اصول مهم در موفقیت در هر شغلی داشتن نگرش مثبت به آن کار می باشد .افرادی که وارد حرفه مراقبت از سالمند می شوند باید این کار را دوست داشته و از انجام آن لذت ببرنددر این صورت می توانند در کارشان به موفقیت برسند .نگرش مثبت علاوه بر تاثیرش در موفقیت ،سبب بالا رفتن روحیه و اعتماد بنفس در فرد مراقب می شود .روحیه بالای فرد مراقب سبب می شود زندگی بهتروشاد برای فرد سالمند نیز ایجاد شود .

فردی که روحیه بالایی داشته باشد و خود شاد وخوشحال باشد به طبع محیط شاد و آرامش بخشی را نیز برای فرد سالمند ایجاد خواهد کرد .

پرستار سالمند

مهارت مشاهده

داشتن مهارت مشاهده در بالاتر رفتن کیفیت مراقبت از سالمند تاثیر مستقیمی دارد . فردی که می خواهد مراقبت از سالمند را به عهده بگیرد باید مهارت مشاهده بالایی داشته باشد تا تمامی شرایط سالمند را زیر نظر گرفته و اگر در حال عمومی فرد سالمند تغییری را مشاهده نمود فورا با پزشک معالج وی در میان بگذارد .

مهارت زبان بدن

منظور از مهارت زبان بدن ،ترکیبی از مهارت کلامی و مهارت دیداری فرد می باشد .فردی که دارای مهارت کلامی و مهارت دیداری بالایی است بخوبی می تواند شرایط و صحبت های دیگران را درک نماید . داشتن این توانایی در مراقبت بهتر از فرد سالمند تاثیر مثبتی خواهد داشت .با داشتن این توانایی می توانید از فرد سالمند بهتر مراقبت کنید و نیازهای اورا برطرف نمایید .

5/5 – (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *