زنان می‌توانند جلوی سرطان مردان را بگیرند

پژوهش محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد در مردان مسنی که ازدواج موفقی داشته و همسران تحصیل‌کرده دارند، احتمال انجام چکاپ کلونوسکوپی برای سرطان روده‌ بیشتر است.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه اصفهان و به نقل از پایگاه خبری کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، محققان طی این مطالعه 800 زوج آمریکایی 55 الی 90 ساله را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که در مردان متأهل در مقایسه با مجردها حدود 20 درصد احتمال انجام کلونوسکوپی بیشتر است.

 

اما این امر در مورد زنان صدق نمی‌کرد؛ زنان متأهل چه راضی و چه ناراضی از همسرانشان در مقایسه با مجردها در این مورد برتری نداشتند و تحصیلات همسر آنها نیز هیچ تاثیری در این احتمال نداشت.

 

به گفته محققان زنان به عنوان دروازه‌های سلامتی در خانواده محسوب می‌شوند که گزینه‌های سلامتی و تصمیمات مرتبط با آن را کنترل می‌کنند و راهکارهای آنان می‌تواند تأثیری مهم در سلامتی افراد بر جای بگذارد. اما در مقابل زنان فواید کمتری در رابطه با سلامتی‌شان پس از ازدواج به دست می‌آورند و حمایت‌های خود را از جانب دوست و اقوام به دست می‌آورند.

 

در واقع زنانی که از نظر احساسی در ازدواجشان موفق‌تر بوده‌اند، بیشتر احتمال دارد که رفتارهای سالم برای همسرانشان را تشویق کنند و شوهران نیز با مشاهده رفتار حمایت‌گرانه زنانشان این نصیحت‌ها را بیشتر به کار می‌بندند.

 

مردان به‌طور کلی دوست ندارند که درباره بررسی سرطانشان صحبت کنند، اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که هنگام تشویق و حمایت همسرانشان، آنها برای انجام این کار ترغیب می‌شوند.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *