درمان نکردن یبوست کودکان، عفونت اداری به وجود می‌آورد

فوق‌تخصص کلیه کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان کنترل دقیق قند خون در کودکان مبتلا به دیابت و کنترل فشار خون در کودکان را بااهمیت خواند و یادآور شد که اگر پیشگیری و درمان یبوست انجام نشود زمینه بروز عفونت‌های اداری فراهم خواهد شد.

 

دکتر حسین عمادممتاز در خصوص وظایف و کارکرد کلیه‌ها گفت: کلیه‌ها تصفیه خون، دفع مواد زاید، حفظ تعادل اسید و باز، دفع آب اضافی، کنترل وضعیت کلسیم و فسفر بدن، خونسازی و کنترل فشار خون را بر عهده دارند و اگر کار خود را به درستی انجام ندهند بقیه اعضای بدن هم نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

 

وی با اشاره به موقعیت قرارگیری کلیه‌ها اظهار کرد: معمولا دو عضو لوبیایی شکل در ناحیه پهلوها قرار دارند و به وسیله دنده‌های پایینی و عضلات محافظت می‌شوند.

 

فوق‌تخصص کلیه کودکان و عضوهیات علمی دانشگاه افزود: اندازه کلیه‌ها در نوزادان و کودکان ۵ سانتیمتر و در بالغین ۱۲ سانتیمتر و به اندازه یک دست مچ شده یا ماوس کامپیوتر است.

 

وی با بیان اینکه مواد حاصل از سوخت و ساز بدن اگر در کلیه‌ها دفع نشود ایجاد مشکل می‌کند، گفت: ادرار از طریق حالب‌ها و مثانه دفع می‌شود.

 

دکتر عمادممتاز با ارائه توضیحاتی در مورد تنظیم فشار خون گفت: کلیه با تنظیم هورمون‌ها فشار خون را در حد قابل قبولی نگه می‌دارد همچنین اریتروپویتین نیز باعث خونسازی و تولید گلبول قرمز می‌شود , کلیه فرم فعال ویتامین D را درست می‌کند.

 

وی افزود: وقتی کلیه‌ها خوب کار نکنند بدن انسان یا یک کلیه سالم می‌تواند کار کند و یک کلیه مانند یک رزرو برای بدن است، اما اگر هر دو کلیه کار نکنند مشکلات شدیدی برای بیمار ایجاد می‌شود و منجر می‌شود بیمار نیاز به دیالیز پیدا کند.

 

فوق‌تخصص کلیه کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: دیالیز شامل دو نوع دیالیز خونی یا دیالیزی صفاقی است که دیالیز صفاقی نیاز به دستگاه خاصی ندارد و در منزل انجام می‌شود.

 

وی پیوند کلیه را از بهترین راه‌های درمان بیمارانی عنوان کرد که کلیه‌هایشان از کار افتاده اما این افراد باید مادام‌العمر داروهایی برای حفظ ایمنی بدن مصرف کنند.

 

دکتر عمادممتاز با تاکید بر اینکه باید کلیه‌هایتان را سالم نگه دارید، افزود: به حد کافی آب بنوشید زیرا کلیه‌ها آب را دوست دارند اگر آب به اندازه کافی به کلیه‌ها نرسد دچار آسیب می شوند مصرف نمک بیش از حد نیز مضر است همچنین باید از مصرف غذاهای خیلی شیرین ازجمله نوشابه پرهیز شود.

 

وی با اشاره به اثر سوء انواع مسکن بر کلیه و اهمیت اجتناب از مصرف داروی بدون نسخه ادامه داد: برای سلامت کلیه میوه و انواع سبزی بخورید، فعال باشید و ورزش کنید و مطلقا سیگار کشیده نشود.

 

فوق‌تخصص کلیه کودکان و عضوهیات علمی دانشگاه، آشنایی با علایم بیماری‌های کلیه را از مهمترین موضوعات پیشگیری از بیماری‌های کلیه کودکان دانست و مهمترین علایم را شامل تب بالا، دفع خون در ادرار، دفع پروتئین در ادرار، اشکال در دفع ادرار، بی اختیاری ادرار در طول روز عنوان کرد.

 

دکتر عمادممتاز با بیان اینکه نوع درمان بیماری‌های کلیوی به تناسب بیماری متفاوت است، برخی بیماری‌های کلیه درمان دارویی و برخی دیگر مانند سنگ‌هایی که باعث انسداد شده است درمان جراحی دارد ولی در مواردی که کلیه از کار افتاده است به طور قطع به دیالیز نیاز است.

 

وی ادامه داد: اگر عملکرد کلیه به زیر ۱۵ درصد برسد برای پیوند بیمار باید برنامه‌ریزی شود و برای جبران عوارض ناشی از کم‌کاری کلیه آهن و اسید فولیک تجویز می‌شود که دچار عوارض ناشی از کم کار کلیه نشوند.

 

فوق‌تخصص کلیه کودکان و عضوهیات علمی دانشگاه، خاطرنشان کرد: بررسی عوامل زمینه‌ای و عوامل خطر در افرادی که دچار عفونت ادرار می‌شوند، بسیار بااهمیت است همچنین از مهترین علل نارسایی کلیه در کودکان مشکلات ساختاری کلیه است و باید به موقع شناخته شود.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *