کمبود برخی داروها به دلیل عدم تولید است

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال‌ حاضر بسیاری از داروهای ضروری بیماران مانند اسپری‌های تنفسی، برخی از قطره‌های چشمی و شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان تولید نمی‌شود، گفت: کمبود شدید آنها به‌دلیل عدم تولید، مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است؛ زیرا این مسئله همزمان با تغییر قیمت تدریجی داروها صورت گرفته و این ذهنیت گاهی در مردم ایجاد می‌شود که ممکن است دارو موجود باشد، اما داروخانه‌ها به‌دلیل تغییر قیمت آن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند؛ در حالی که چنین نیست و مشکلات تولیدکننده‌ها این مسئله را ایجاد کرده است.

 

دکتر علیرضا شهریاری،امروز ۲ شهریور ماه، در نشست خبری که به مناسب روز داروساز در انجمن داروسازان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح نسخ الکترونیک یکی از طرح‌های ارزشمند کشور بود که از مزایای مهم آن ایجاد پرونده سلامت الکترونیک برای بیماران و حفظ سوابق پزشکی و دارویی آنان بود؛ همچنین با حذف کاغذ در کاهش هزینه‌ها و با ثبت الکترونیکی در خطای نسخه‌خوانی تاثیر بسزایی داشت.

 

وی با بیان اینکه داروسازان در اجرای طرح نسخه‌الکترونیک پیشگام بودند، افزود: داروسازان اولین گروهی بودند که باوجود چالش‌های بسیار در شروع طرح و عدم آماده بودن زیرساخت‌های الکترونیکی کافی به پذیرش نسخ الکترونیک اقدام و به اجرایی شدن آن کمک شایانی کردند.

 

شهریاری ادامه داد: طرح دارویار براساس تکلیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و با دستور ریاست جمهوری اجرا شد.در این طرح یارانه دارو مستقیما به مصرف‌کننده نهایی دارو می‌رسد. در این طرح اگر چه قیمت دارو افزایش یافته است، اما پرداخت این هزینه برعهده سازمان‌های بیمه‌گر است.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه در حال‌ حاضر بسیاری از داروهای ضروری بیماران مانند اسپری‌های تنفسی، برخی از قطره‌های چشمی و شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان تولید نمی‌شود. کمبود شدید آنها به‌دلیل عدم تولید، مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است؛ زیرا این مسئله همزمان با تغییر قیمت تدریجی داروها صورت گرفته و این ذهنیت گاهی در مردم ایجاد می‌شود که ممکن است دارو موجود باشد، اما داروخانه‌ها به‌دلیل تغییر قیمت آن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند؛ در حالی که چنین نیست و مشکلات تولیدکننده‌ها این مسئله را ایجاد کرده است.

 

افزایش داروخانه‌های خصوصی و بالا بودن سهمیه دارویی داروخانه‌های دولتی

 

شهریاری ادامه داد: با توجه به اجرای آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان داروسازی تعداد داروخانه‌های خصوصی افزایش یافته، اگر چه از کل داروخانه‌های کشور ۹.۶ درصد دولتی هستند و حدود ۵۵ درصد سهمیه دارویی در اختیار این داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، اما لازم است سهمیه دارویی داروخانه‌های دولتی و ورودی دانشگاه‌های داروسازی کاهش یابد تا بتوانیم مشکلات را مرتفع سازیم.

 

وی با اشاره به مزایای طرح دارویار، گفت: مزایای این طرح شامل توزیع یارانه دارو ‌متناسب با نیاز ایران، اجرای بیمه همگانی پوشش سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت حمایت بیمه‌ای نبوده‌اند،کاهش کمبودهای دارویی و کنترل قاچاق معکوس دارو است.

 

داروسازان برای خرید دارو نیاز به نقدینگی بسیار بالاتری نسبت به گذشته دارند

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی ضمن اشاره به این موضوع که این طرح نگرانی‌هایی را برای داروسازان ایجاد کرده است، تصریح کرد: افزایش قیمت دارو و حذف ارز ترجیحی موجب شد که داروسازان برای خرید دارو نیاز به نقدینگی بسیار بالاتری نسبت به قبل داشته باشند.از آنجایی که در این طرح تفاوت سهم ارز دارو قرار است توسط سازمان بیمه‌گر به داروخانه‌ها پرداخت شود در صورتی که بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نکنند فشار اقتصادی زیادی به داروخانه‌ها وارد خواهد شد و آنها امکان تهیه دارو را از دست داده و این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

 

تاخیر پرداخت بیمه‌ها فشار اقتصادی بالایی به داروخانه‌ها وارد می‌کند

 

وی تاکید کرد: در حال‌ حاضر بیمه دی که مربوط به جانبازان و خانواده‌های ایثارگران است و همچنین بیمه روستایی تاخیر بسیار طولانی در پرداخت دارد و همین مسئله فشار اقتصادی بالایی بر داروخانه‌ها ایجاد می‌کند و این امر سبب کاهش توان خرید دارو و در نهایت عدم امکان ارائه خدمات دارویی مناسب به بیمه‌شدگان شده است.

 

وضعیت ارز تعلق یافته به دارو قبل از اجرای طرح دارویار مشخص نبود

 

شهریاری در پاسخ به این سوال که علت کمبود دارو چیست، گفت: از آنجا که وضعیت ارز تعلق یافته به دارو مشخص نبوده و قبل از اجرای طرح دارویار کارخانه‌ها نتوانستند برنامه‌ریزی صحیح و کافی جهت تهیه مواد اولیه و شروع فرآیندهای ساخت را داشته باشند موجب شد باوجود شروع این طرح همچنان کمبودهای دارویی وجود داشته باشد. بهتر آن بود که ابتدا وضعیت ارز مشخص و سپس طرح اجرا شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ۱۱۹ قلم دارویی که ارزشان آزاد شده بود و دیگر تحت پوشش بیمه نبودند مجدد جزو داروهای پوششی بیمه قرار گرفتند و در مجموع ۱۶۰۰ قلم دارو تحت پوشش قرار گرفت و این اقدام بسیار ارزشمندی بود. گفتنی است کسانی که بیمه نیستند هرچه سریعتر خود را بیمه کنند تا از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: اجرای طرح دارویار در دولت فعلی و نیز طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در دولت قبلی بسیار کارگشا بود و خدمات پرداختی بیمه‌ها با اجرای این طرح‌ها به‌روز شد، هم‌اکنون بیمه سلامت پرداختی‌های خود را تا تیرماه انجام داده است، اما تامین اجتماعی هنوز معوقات دارد. همچنین بیمه‌های تکمیلی گروه‌های مختلف از جمله جانبازان، خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران معوقات ۵ تا ۷ ماهه دارند، از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌خواهیم مصوبات به‌روز شدن بیمه این عزیزان را هم داشته باشند.

 

شهریاری ادامه داد: اجرای طرح دارویار در ۱۵ روز اول مشکلات و چالش‌هایی داشت و علت آن عدم اطلاع دولت به مجلس و انجمن داروسازان بابت اجرای این طرح بود. دولت یارانه ۷۰ تا ۹۵ درصدی به همه داروها اختصاص داده تا همه مردم از خدمات دارویی آسان بهره‌مند شوند.

 

وی گفت: در سطح کشور ۱۴ هزار و ۵۱۷ داروخانه وجود دارد که از این تعداد ۱۳۵۴ داروخانه دولتی و ۱۳ هزار و ۱۲۳ داروخانه خصوصی هستند، در مشهد هم ۷۴۹ داروخانه مشغول فعالیت هستند. از دولت انتظار داریم که یاری‌گرمان باشد تا بتوانیم ارتقاء نظام سلامت بهداشتی را راه بیندازیم و بهداشت را در اولویت درمان قرار دهیم.

 

در اجرای طرح دارویار داروخانه‌ای تخلف نکرده است

 

رئیس انجمن دارو خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که داروخانه‌ها در اجرای طرح دارویار تخلفی داشته‌اند، اضافه کرد: در بازرسی‌های انجام شده از داروخانه‌ها، تخلفی مشاهده نشده است. داروخانه‌ها مکلف هستند که طبق قانون دارو را با تعرفه بیمه‌ای پرداخت کنند. ما معتقدیم که دارو باید در تمامی داروخانه‌های سطح کشور وجود داشته باشد تا بیماران بتوانند داروی مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین داروخانه‌ تهیه کنند. متاسفانه برخی داروها به اندازه کافی تولید نشده و با کمبود دارو در برخی اقلام در داروخانه‌ها مواجه هستیم.

 

وی اضافه کرد: قیمت دارو باید واقعی باشد تا شاهد قاچاق معکوس نباشیم و داروی ۶۰۰ هزار تومانی به ۶۰ هزار تومان به بیمار خارجی عرضه نشود.قانون وزارت کشور در خصوص انتخابات انجمن‌ها تغییر کرده و نزدیک به هزار تشکل صنفی بلاتکلیف وجود دارد . انجمن داروسازان از ۲ سال قبل آمادگی خود را برای انتخابات اعلام کرده‌ است، اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *