کاهش مشکلات پرداخت حقوق پرستاران/دریافتی پرستاران بر اساس امتیاز عملکرد

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اقداماتی که در جهت رفع مشکل بازتوزیع منابع پرداختی حقوق و دستمزد پرستاران انجام شده است، گفت: سامانه بازتوزیع خدمات پرستاری که به سامانه "کارآمد" مشهور است، آماده شده و این سامانه کمک می‌کند پرستاران بر اساس امتیاز عملکرد واقعی خود دریافت منصفانه‌ای داشته باشند.

کاهش مشکلات پرداخت حقوق پرستاران/دریافتی پرستاران بر اساس امتیاز عملکرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عباس عبادی با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چند موضوع مهم مورد نیاز بود، گفت: یکی از آنها تصویب ارزش نسبی خدمات پرستاری بود که انجام شد؛ بخش دوم آماده شدن زیرساخت‌های بیمارستانی و بخش سوم تدوین سند باز توزیع بود تا بعد از اینکه ثبت خدمات پرستاری در سامانه‌ها انجام شد هر پرستار به تناسب خدمتی که انجام داده، سختی بخشی که در آن مشغول به کار است و امتیازاتی که کسب کرده است، دریافتی داشته باشد. در واقع بر این اساس دریافتی هر پرستار بر اساس عملکردش خواهد بود.

او با اشاره به اینکه ابلاغ دستورالعمل بازتوزیع نیروی پرستاری مربوط به آبان ماه سال گذشته بوده است،‌ تصریح کرد: اولین پرداختی دانشگاه‌ها بر این اساس به شکل علی‌الحساب بود و عملا آن دستورالعمل اجرایی نشده بود، اما پرداخت دوم که از اواخر اسفند تاکنون ادامه دارد مبتنی بر سند بازتوزیع انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس بازخوردی که از دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفتیم برخی از همکاران پرستار گلایه‌مندی‌هایی داشتند که طی هفته جاری درصدد رفع مشکلات و نقاط ضعف احتمالی این دستورالعمل هستیم. از طرفی همزمان سامانه بازتوزیع خدمات پرستاری که به سامانه "کارآمد" مشهور است، آماده شده و فکر می‌کنم مشکلاتی که در نوبت دوم توزیع داشتیم بر این اساس به حداقلِ ممکن برسد.

او تاکید کرد: با این حال ممکن است در برخی نقاط و گلوگاه‌ها هنوز ریزه‌کاری‌هایی وجود داشته باشد که خودشان را نشان نداده باشند؛ از این رو همچنان امکان اصلاح و ارتقای دستورالعمل وجود دارد و چنانچه میزان دریافتی گروهی از همکاران پرستار در سال جاری، با وجود عملکرد مشابه سال قبل کمتر از سال ۱۴۰۱ باشد، این فضا در وزارت بهداشت وجود دارد که از سایر منابع و ظرفیت‌ها استفاده شود تا در این حوزه هیچ پرستاری متضرر نشود. ضمن اینکه هدف این کار علاوه بر حفظ استقلال پرستاران، ارتقای وضعیت معیشت آنان است.

عبادی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف برنامه‌های اجرایی در حوزه پرستاری ضعف در زیرساخت‌ها بود، بیان کرد: در هشت ماه گذشته این فرصت فراهم شده است و با هماهنگی که با شرکت‌های مختلف HIS بیمارستانی داشتیم، آمادگی تقریبی شکل گرفته است و اگر ثبت خدمات در سامانه‌های بیمارستانی به درستی انجام شود، احصاء درآمد صورت خواهد گرفت. سامانه "کارآمد" کمک می‌کند پرستاران بر اساس امتیاز عملکرد واقعی خود دریافت منصفانه‌ای داشته باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت پرداخت حقوق پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری،‌ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ مجموعه اعتباری که از بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌های پایه پرداخت شده است ۳.۴ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است که بخش اعظم مقادیر مربوط به سازمان بیمه سلامت طی دو نوبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی بازتوزیع شده است، البته شاید موارد محدود و موردی وجود داشته باشد که هنوز بازتوزیع انجام نشده باشد، اما بالغ بر ۹۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی از این محل دریافتی داشته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *