پرداخت کارانه پرستاری هوا شد

رئیس سازمان نظام پرستاری گفته زمان پرداخت کارانه پرستاری را وزارت بهداشت باید اعلام کند، اما مدیر روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، مدعی شده هنوز منابع آن تأمین نشده است.

پرداخت کارانه پرستاری هوا شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جامعه پرستاری کشور از تابستان ۸۶ تا کنون در انتظار اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

شاید، این قانون را بتوان مهم‌ترین خواسته به حق پرستاران دانست که می‌خواهند در قبال خدمتی که به بیماران ارائه می‌دهند، حق و حقوق واقعی خود را دریافت کنند. زیرا، هر آنچه که نیروهای پرستاری در قالب خدمات مراقبتی از بیماران انجام می‌دهند، تعرفه‌ای نداشته و پول آنها در جیب غیر پرستاران می‌رود. در حالی که این نیروهای پرستاری هستند که بیش از سایر کادر درمان، بالای سر بیمار حضور دارند و مراقب سلامت آنها هستند.

از همین رو بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در تابستان ۱۳۸۶، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را با اکثریت آرا به تصویب رساندند تا حقوق پرستاران تضییع نشود.

متأسفانه بعد از گذشت سال‌های زیادی، این قانون هنوز به مرحله اجرا در نیامده و جامعه پرستاری هر سال چشم انتظار بود تا شاید یک روز این قانون اجرایی شود.

سرانجام، امسال و به دنبال سخنان رهبری در حمایت از جامعه پرستاری و ضرورت توجه به معیشت پرستاران، بار دیگر موضوع اجرای تعرفه‌های پرستاری مورد توجه دولت قرار گرفت و در نهایت، آئین نامه بازتوزیع کارانه پرستاری ابلاغ شد.

در همین راستا، روز گذشته محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نشست خبری به تشریح روند اجرایی شدن تعرفه خدمات پرستاری پرداخت و در خصوص زمان اولین پرداختی کارانه پرستاران، مدعی شد که وزارت بهداشت باید این موضوع را اعلام کند. زیرا، منابع آن تأمین شده و هیچ مشکلی برای پرداخت کارانه پرستاری وجود ندارد.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که کارانه پرستاری از اول دی ماه ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد، گفت: الان بودجه و اعتبار لازم برای پرداخت کارانه پرستاری مشخص شده و زمان اولین پرداختی را وزارت بهداشت باید معلوم کند.

وی ادامه داد: البته نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بودجه سال‌های گذشته پرداخت کارانه که اعتبار آن، ۱,۶۲۰ میلیارد تومان بوده است، باقی خواهد ماند و در اعتبارات جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعمال می‌شود.

میرزابیگی گفت: اعتبار تعرفه خدمات پرستاری در سال جاری ۵,۲۰۰ میلیارد تومان است و ربطی به سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ ندارد. زیرا، اعتبار سه ماه آخر سال گذشته، مشخص است که توسط سه دستگاه مربوطه باید تأمین می‌شد.

اما توئیت مدیر روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در جهت عکس ادعای رئیس کل سازمان نظام پرستاری است. زیرا، در این توئیت عنوان شده که وزارت بهداشت منتظر تأمین اعتبار پرداخت کارانه پرستاری از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

پرداخت کارانه پرستاری هوا شد/ماجرای دو خبر خوب و بد برای پرستاران

مسعود کریمخانی گفته است: وزارت بهداشت خود مدعی اجرای بی کم و کاست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و در صورت تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، به کادر پرستاری پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که در گفته‌های رئیس کل سازمان نظام پرستاری و مدیر روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، تناقض وجود دارد.

از سویی عنوان می‌شود که منابع و اعتبار لازم برای پرداخت کارانه پرستاری تأمین شده و از طرف دیگر، گفته می‌شود که وزارت بهداشت معطل تأمین منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

به نظر می‌رسد جامعه پرستاری، برای چندمین بار وارد بازی "بودجه" شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *