لزوم افزایش نیروی پرستاری در مراکز درمانی/آثار نبود استانداردهای پرستاری بر کیفیت خدمات

معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: تصور برخی مردم این است که پرستاران، دریافتی و حقوق و مزایای بالایی دارند؛ در حالی که بسیاری از مطالبات محقق نشده و تصویر اشتباهی نیز در ذهن مردم ایجاد شده است.

لزوم افزایش نیروی پرستاری در مراکز درمانی/آثار نبود استانداردهای پرستاری بر کیفیت خدمات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، دکتر عباس عبادی در مراسم اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی نظام پرستاری و روسای هیئت مدیره سراسر کشور، اظهار کرد: مشارکت دادن مردم و گروه‌های صنفی و حرفه‌ای در اداره کشور یک اتفاق مثبت است و توسعه سازمان‌های مردم نهاد و NGOها یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است و سازمان نظام پرستاری یکی از همین سازمان‌هاست که بازوی مشورتی وزارت بهداشت است و بسیاری از اتفاقات مثبت که برای کشور روی می‌دهد در گروی فعالیت این سازمان‌هاست.

وی افزود: تصور برخی مردم این است که پرستاران دریافتی و حقوق و مزایای بالایی دارند؛ در حالی که بسیاری از مطالبات محقق نشده و تصویر اشتباهی نیز در ذهن مردم ایجاد شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: باید توجه داشت که مراقبت‌های پرستاری برای پاسخ به نیاز بیماران شکل گرفته است؛ بنابراین هر صحبتی که می‌کنیم باید مبتنی بر تامین نیاز مردم باشد؛ مردم استحقاق دارند که مراقبت سلامت و پرستاری باکیفیت دریافت کنند؛ در حالی که مردم به دلیل مشکلات حوزه پرستاری این خدمات را با کیفیت بسیار بالا دریافت نمی‌کنند و متضرر می‌شوند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد:‌ اگرچه یک بخش بیمارستانی ممکن است با تعداد کمی پرستار نیز اداره شود، اما باید توجه داشت که باید تعداد نیروهای انسانی افزایش یابد؛ زیرا برخوردار نبودن از استانداردهای پرستاری به کیفیت ارائه خدمات صدمه وارد می‌کند.

عبادی افزود: اگر امروز با افتخار درباره مطالبات پرستاری صحبت می‌کنیم به دلیل رفتار مناسب و مدنی است که سازمان نظام پرستاری در راستای تحقق مطالبات پرستاران داشته است؛ حضور سازمان نظام پرستاری در ارکان قانونگذاری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی تصریح کرد:‌ کشورهایی که به لحاظ حوزه پرستاری پیشرفت داشته‌اند از جمله نیوزلند، امارات و اردن با کمکی که از مجلس کشورشان گرفته‌اند، قانون جامع پرستاری را تعریف کرده‌اند؛ به طوری که همه قوانین حوزه پرستاری در این قانون تجمیع شده است؛ این قانون از پرستاری گرفته تا سطوح تخصصی پرستاری، محل رسیدگی به تخلفات و رشد حرفه‌ای را شامل می‌شود.

عبادی با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌تواند باعث تحقق مطالبات مردمی در حوزه پرستاری شود، اظهار کرد: زیرا نظام پرستاری تشکیل شده تا از مردم حمایت کند و قوانین نیز برای حفاظت از مردم وضع می‌شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم همگرایی جامعه پرستاری، یادآور شد: برای افزایش همدلی و همگرایی باید توجه داشته باشیم که همه نقاط قوت و ضعف متعلق به خودمان است و نباید کاستی‌ها را متوجه گروهی و نقاط قوت را صرفا ناشی از اقدامات گروهی دیگر تلقی کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *