فواید باور نکردنی فلفل قرمز

یک کارشناس‌ ارشد گیاه‌پزشکی گفت: فلفل قرمز مزایای متعددی برای بدن دارند که ازجمله آن می‌توان به حفظ سلامت روده، عملکرد مغز، قلب، پیشگیری از سرطان و… اشاره کرد.

 

بهروز لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که فایده فلفل تند به دلیل وجود کپسایسین است، اظهار کرد: این ماده یک ترکیب گیاهی زیست‌فعال است که ترکیب اصلی فلفل قرمز و عامل تندی طعم آن بوده و انواع مختلفی از فلفل قرمز وجود دارد که عمدتاً به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که سلامت معده را حفظ کرده ومی‌تواند زخم معده را درمان کند، عنوان کرد: این فلفل حاوی آنتی‌اکسیدان و سایر ترکیباتی است که برای تسکین مشکلات گوارشی مانند اختلالات معده، گازهای روده‌ای و اسهال و گرفتگی عضلات عمل می‌کند، زیرا باعث تحریک آب معده شده و بر اسیدیته آن تأثیر می‌گذارد و از تحریک جلوگیری می‌کند.

 

لطیفی با اشاره به این‌که یکی دیگر از مزایای فلفل تند نقش آن به‌عنوان یک داروی طبیعی برای مبارزه با سرطان است، تصریح کرد: طبق مطالعات آمریکایی در مورد سرطان، فلفل با تخریب انواع اساسی رده‌های سلول‌های سرطانی و همچنین درمان سایر سرطان‌ها، بهتر از بین بردن سلول‌های سرطانی در خون و از بین بردن سرطان پروستات کمک می‌کند.

 

این کارشناس‌ارشد گیاه‌پزشکی با اشاره به این‌که فلفل قرمز حاوی بتاکاروتن و ویتامین A است که رنگ قرمز به این ادویه می‌دهد، تصریح کرد: ویتامین A به سلامت سیستم تنفسی، سیستم ادراری و دستگاه گوارش کمک می‌کند و فلفل قرمز همچنین حاوی ویتامین C بوده و به تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: این ماده غذایی برای کسانی که از آلرژی رنج می‌برد نیز مفید است؛ زیرا حاوی کپسایسین است که علائم آلرژیک را کاهش داده و با عفونت‌های مزمن که روی سینوس‌ها تأثیر می‌گذارد مبارزه می‌کند، زیرا حاوی عوامل ضد باکتری است.

 

لطیفی با اشاره به این‌که فلفل، درد انواع میگرن، سردرد و دردهای مفصلی را آرام می‌کند و با قرار دادن آن روی پوست می‌توان از وجود ماده شیمیایی P که ماده انتقال پیام به مغز است، کاهش داد، عنوان کرد: فلفل قرمز حاوی آهن و اکسیژن است که جریان خون را افزایش داده و در تولید هموگلوبین در مغز نقش دارد و عملکرد شناختی را حفظ می‌کند که این امر احتمال بروز اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

 

این کارشناس‌ارشد گیاه‌پزشکی بیان کرد: یکی از فواید فلفل قرمز این است که باعث افزایش سلامت قلب و عملکرد آن می‌شود و همچنین میزان کلسترول در خون و رسوبات چربی را کاهش می‌دهد و در نتیجه از لخته شدن خون زیاد جلوگیری به گردش خون کمک می‌کند و رگ‌های خونی را گسترش می‌دهد.

 

وی با اشاره به این‌که فلفل قرمز حاوی مقادیر زیادی ویتامین اعم از ویتامین‌های A و C است، بیان کرد: ویتامین A برای حمایت از بافت‌های غشای مخاطی مانند مجاری تنفسی، دستگاه‌های روده و سیستم ادراری کار می‌کند و ویتامین C به تشکیل و حفظ بافت‌های پیوندی و قلبی عروقی کمک می‌کند.

 

لطیفی ادامه داد: از جمله دیگر مزایای فلفل تند از بین بردن میکروب‌ها و مواد تحریک کننده در بدن است و در صورت استعمال آن روی بینی باعث آب ریزش بینی می‌شویم، همچنین به کاهش پسوریازیس کمک می‌کند، بیماری که باعث خارش پوست و منجر به ظهور لکه‌های پوستی زشت می‌شود.

 

این کارشناس‌ارشد گیاه‌پزشکی با اشاره به خطر فلفل قرمز برای بیماران سرطانی، عنوان کرد: فلفل قرمز حاوی ماده کپسایسین است که در هنگام زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث آسیب ازجمله افزایش احتمال سرطان، به ویژه در معده، کیسه صفرا، دهان و گلو شود، اما فلفل قرمز باعث سرطان نمی‌شود، ولی ممکن است در موارد زیادی احتمال عفونت را افزایش دهد.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *