روش‌های مقابله با کرونا برای سالخوردگان چیست؟

به نقل از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، علائم شایع ابتلا به ویروس کرونا، تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علائم گوارشی، اسهال و در موارد شدید عفونت ریه پنومونی (سندروم شدید حاد تنفسی) و نارسایی کلیه است. سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، خانم‌های باردار و کودکان، بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند.

راه‌های احتمالی انتقال، انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده از جمله راه‌های انتقال ویروس کرونا است. شست‌وشوی کامل دست‌ها به مدت بیست ثانیه به طور مداوم، جلوگیری از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علائم تنفسی مانند سرفه، عطسه و غیره، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین، رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری از افراد بیمار، پرهیز از تماس دست آلوده به چشم و بینی و دهان خود، جلوگیری از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط، خودداری از خوردن مواد غذایی نیم‌پز و خودداری از تماس با حیوانات اهلی یا وحشی، از جمله راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا است.

استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی‌شود؛ بلکه باید حتما بهداشت دست و تنفسی رعایت شود. استفاده از ماسک به افراد دارای علائم تنفسی، در صورت داشتن سرفه و عطسه، افرادی که از افراد بیمار مراقبت می کنند و افراد مبتلا به کروناویروس توصیه می‌شود.

آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری کرونا موثر نیست و به طور کلی آنتی‌بیوتیک‌ها برروی ویروس‌ها تاثیری ندارند. کروناویروس جدید یک ویروس است و بنابراین آنتی‌بیوتیک روی آن اثری ندارد. تاکنون واکسن یا داروی ضد ویروس برای درمان این دسته از ویروس‌ها یافت نشده و درمان آن علامتی است و تنها راه پیشگیری از این بیماری، رعایت اصول بهداشت تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پایبند باشد.

بیماران قلبی و عروقی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید نکات بهداشتی زیر را رعایت کنند؛ از داشتن داروهای خود به مدت حداقل ۲ هفته در منزل مطمئن باشند. داروهای خود را بدون مشورت پزشک به خصوص در صورت ابتلا به آنفلوانزا یا عفونت تنفسی قطع نکنند. از تغییرات تنفسی خود آگاه باشند و در صورت هرگونه تغییرات در تنفس خود، آن را به پزشک معالج اطلاع دهند. موازین بهداشتی از قبیل شستن دست‌ها با آب و صابون مایع، رعایت آداب تنفسی (استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه) را برای پیشگیری از عفونت رعایت کرده و تا حد امکان سفرهای غیرضروری و حضور در اماکن شلوغ را نیز محدود کنند.

بیماران دیابتی باید نکات بهداشتی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا را با رعایت موازین بهداشتی از قبیل شستن دست‌ها با آب و صابون، مایع و رعایت آداب تنفسی، داروهای مربوط به دیابت خود (قرص یا انسولین) را در طول مدت بیماری ادامه داده و در صورتی که نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند به پزشک معالج خود اطلاع دهند؛ زیرا ممکن است میزان داروهای موردنیاز فرد در طول مدت بیماری تغییر کند؛ قند خون خود را به طور مرتب چک کرده و یادداشت کنند و مایعات بیشتر از گذشته مصرف کرده و رژیم غذایی معمولی خود را ادامه دهند. در صورتی که نمی‌توانند رژیم معمولی خود را ادامه دهند از غذاهای نرم و مایعات که همان مقدار کربوهیدرات دارند استفاده کنند؛ هر روز خود را وزن کنند، چون یکی از علائم افزایش قند خون از دست دادن وزن به طور ناخواسته است. همچنین درجه حرارت خود را هر روز صبح و عصر چک کنند چرا که تب یکی از علائم عفونت است، انجام دهند.

افرادی که به افراد ناتوان کمک می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید همه موازین بهداشتی از قبیل شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون مایع، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و غیره را رعایت کرده و فرد ناتوان را نیز در این راستا یاری کنند. روزانه فرد ناتوان را از نظر علائم ابتلا به آنفلوانزا ارزیابی کرده و در صورت داشتن علائم، برای مراجعه به پزشک وی را همراهی کنند، در طول مدت ابتلا، داروهای فرد ناتوان را ادامه دهند مگر اینکه پزشک معالج توصیه دیگری داشته باشد.

توصیه می‌شود افراد ناتوان و مراقبان آنان سالانه واکسن آنفلوانزای فصلی را دریافت کنند. گروهی از افراد ناتوان که احتمال ابتلا به آنفلوانزا و عوارض آن، در بین آن‌ها زیاد است؛ افرادی که محدودیت حرکتی دارند و قادر به مراقبت از خود نیستند، افرادی که مشکلات یادگیری فراوان دارند و توانایی انجام رفتارهای پیشگیری کننده مثل شستن دست‌ها، رعایت آداب تنفسی ( استفاده از دستمال کاغذی به هنگام عطسه و سرفه) را ندارند. افرادی که قادر به تشخیص بیماری در خود نیستند و افرادی که قادر به ارزیابی خود از نظر بیماری و سلامت نیستند، از جمله این افراد هستند.

منبع خبرگزاری ایسنا