خون سالم نجات دهنده زندگی

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان، مشارکت بیشتر مردم در اهدای خون را از اهداف عالیه اين پايگاه عنوان كرد.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان، مشارکت بیشتر مردم در اهدای خون را از اهداف عالیه اين پايگاه عنوان كرد.

دکتر علی داودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه گيلان، با تبریک 25 خرداد ماه روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار کرد: خون سالم نجات دهنده زندگی است و انسان‌ها در سراسر جهان، در هر سن و از هر طبقه اجتماعي براي ادامه حيات خويش به دريافت خون نيازمندند. در اغلب موارد تزريق خون يا فرآورده‌هاي خوني تنها راه نجات مصدومان، بيماران تالاسمي، بيماران دياليزي، سرطاني، بيماري‌هاي خونريزي‌دهنده، نوزادان مبتلا به زردي ناشي از ناسازگاري خون مادر و جنين و غيره است.

وی ادامه داد: از آنجائيكه با وجود پيشرفت علم پزشكي هنوز هيچ جايگزين مناسبي براي خون ساخته نشده است، تنها خون سالمي كه توسط انسان‌هاي نيكوكار اهدا مي‌شود مي‌تواند نجات‌بخش جان انسان‌های نيازمند به خون باشد. براي حصول اطمينان از دسترسي شهروندان به خون سالم اين هديه گرانقدر به وجود بابركت اهداكنندگان داوطلب كه به طور مستمر خون اهدا مي‌کنند، نياز است.

داودی هدف از نامگذاری روز جهانی اهداکنندگان خون را افزایش سطح آگاهی عمومی مردم، نسبت به نیاز به خون و اهمیت اهدای خون داوطلبانه و تشویق تعداد بیشتری از مردم برای اهدای خون مستمر دانست و از همه اهداکنندگانی که بدون هیچگونه چشم‌داشت تنها برای نجات جان بیماران نیازمند، خون اهدا می‌کنند، تشكر کرد.

مديركل پايگاه انتقال خون گيلان، درخصوص تعداد گروه‌های خونی گفت: گروه‌های خونی O مثبت و منفی، A مثبت و منفی ، B مثبت و منفی و AB مثبت و منفی از معروف‌ترین گروه‌های خونی است که کمیاب‌ترین آنها O، A و AB منفی است.

وی درخصوص فرآورده‌های خونی و میزان تولید آنها در سطح استان گفت: سال گذشته 75 هزار واحد خون‌گیری در پایگاه انتقال خون گیلان انجام شده و پس از مرحله غربالگری و اطمینان از سلامت خون، در 30 بیمارستان استان برای مصرف بیماران به مرحله مصرف رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته، 70 هزار و 747 واحد گلبول قرمز، 55 هزار و 427 واحد پلاسمای تازه منجمد، 11 هزار و 513 واحد کرایو، 11 هزار و 342 واحد CPP و19 هزار و 994 واحد پلاکت کنسانتره و یک هزار و 908 واحد گلبول قرمز شسته شده در استان تولید و به مصرف بیماران نیازمند رسید.

داودی در خصوص ممنوعیت پزشکی افراد در اهدای خون گفت: در صورت ابتلا به بيماري‌هاي قبلي و عروقي، صرع، تشنج، كم‌خوني، ديابت، اختلالات انعقادي بدخيمي‌ها، بيماري‌هاي اعصاب و روان، بيماری‌هاي پوستي و بيماري‌هاي عفوني مانند سرماخوردگي، سرخك، آنفلوآنزا، سل، تب مالت، هپاتيت‌ها و ایدز ممنوعیت اهدای خون وجود دارد.

وی افزود: همچنین در صورت مصرف هر نوع دارو، تزريق واكسن، مسافرت به مناطق مالاريا خيز در يك سال اخير، دريافت خون و فرآورده‌هاي خونی در يك سال اخير، داشتن رفتارهاي پرخطر، عمل جراحي، بستري در بيمارستان و مراجعه به دندانپزشكي در روزهاي قبل از اهداي خون، لازم است با پزشك اهداي خون مشورت شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل سن لازم براي اهداي خون 18 سال تمام و حداكثر سن در اولين اهدا 60 سال است، گفت: اهداكنندگاني كه سابقه اهداي خون قبلي دارند مي‌توانند بنا به صلاحديد پزشك به اهداي خون در سنين بالاتر از 60 سال نيز ادامه دهند. همچنین زنان حداكثر 3 بار در سال و مردان 4 بار در سال مي‌توانند خون اهدا کنند.

مديركل پايگاه انتقال خون گيلان درخصوص مزیت اهدای خون برای افراد گفت: اهداكنندگان آگاهي بيشتري نسبت به اهميت اهداي خون و پيشگيري از بيماري‌هاي قابل انتقال از طريق خون دارند و از نظر باليني و آزمايشگاهي مكررا بررسي مي‌شوند بنابراين از نظر سلامتي قابل اعتمادتر هستند.

به گفته وي، اهداكننده مستمر اهداكننده‌اي است كه در يك فاصله زماني 12 ماهه حداقل 2 بار مبادرت به اهداي خون کند، میانگین سنی اهداکنندگان خون در گیلان 20 تا 45 سال است.

داودی در پاسخ به این سوال که تعداد پایگاه‌های انتقال خون گیلان جوابگوی نیاز استان است يا خير، گفت: در این زمینه تابع قوانین سازمانی هستیم و انتقال خون ایران برای همه استان‌ها تعداد پایگاه‌ها را مشخص کرده است اما اگر تعداد پایگاه‌ها افزایش یابد مطمئنا مقدار خون بیشتری برای کمک به بیماران جمع‌آوری می‌شود.

وی تصریح کرد: در فصل بهار به دلیل بروز بیماری‌های فاویسم، در مرداد ماه به دلیل افزایش حضور گردشگران و تصادفات، در ماه مبارک رمضان و همچنین آخرین ماه سال نیاز استان به خون افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه افزايش مشارکت مردم در اهدای خون از اهداف عالیه انتقال خون است، گفت: برنامه‌های پیش‌بینی شده در بحث آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، برگزاری جشن بزرگ اهداکنندگان خون، ارسال پیامک به اهداکنندگان مستمر، کارهای فرهنگی و … از جمله برنامه‌های انتقال خون گیلان در راستای اشاعه فرهنگ اهدای خون است.

داودی در پایان از مردم تقاضا کرد تا با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان و با توجه به پرمصرف بودن گیلان در زمینه خون و فرآورده‌های خونی با اهدای اندکی از خون خود به بیماران نیازمند یاری رسانند.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *