بیماری التهاب روده + علائم و درمان التهاب روده

التهاب روده چیست؟

التهاب روده

بیماری های التهاب روده از جمله بیماری کرون و و کولیت اولسراتیو که هردو شرایط التهابی مزمن روده هستند به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مربوط میشوند. اینگونه تعاملات طبیعی بر میزبان میکروب تاثیر میگذارند.بیشترین اهمیت با سن مرتبط شده است. هرچه افراد به دوره سالمندی نزدیک تر میشوند احتمال بروز اینگونه بیماری ها در بدن افزایش پیدا میکند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با بیماری التهاب روده، مهم ترین آنها، علائم و نشانه های آن در سالمندان، تشخیص و درمان این بیماری با شما عزیزان اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

سالمند بیماری های گوارشی در سالمندان و علائم آن

بیماری التهاب روده

بیماری التهاب روده

بیماری التهاب روده یا التهاب مزمن دستگاه گوارش یکی از بیماری هایی است که توسط متخصص گوارش تشخیص و درمان میشود.

التهاب روده ای (IBD) بیماری است که در آن به دلایل گوناگون، روده ها دچار التهاب میشوند. این بیماری گاهی اوقات در طول روز شدید تر شده و گاه بهبود می یابد. بعضی وقت ها نیز بیماری مدتی خاموش یا پنهان میماند.

این بیماری سبب التهاب جدار روده بزرگ و باریک میشود که شایع ترین آنها بیماری کرون و مولیت اولسراتیو است.

سالمند رژیم غذایی مناسب سالمندان

علائم و نشانه های التهاب روده یا IBD در سالمندان

التهاب روده

التهاب روده میتواند علائم متفاوتی را از خود نشان دهد که شامل موارد زیر میباشد:

  • درد و گرفتگی عضلات شکم
  • اسهال و گاهی اوقات اسهال خونی
  • احساس دفع شدید
  • حرکات دردناک روده
  • وجود چرک و مخاط در مدفوع
  • حالت تهوع
  • تب و خستگی
  • عرق شبانه
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • کم خونی و فقر آهن

سالمند توانبخشی سالمند + اصول توانبخشی سالمندان التهاب روده

علت بیماری التهاب روده ای

علت دقیق بیماری التهابی روده ناشناخته باقی مانده است. قبلاً رژیم غذایی و استرس مشکوک بود، اما اکنون پزشکان می‌دانند که این عوامل ممکن است تشدید شوند، اما دلیل IBD نیستند.

یکی از دلایل احتمالی اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما سعی می کند با یک ویروس یا باکتری مهاجم مبارزه کند، یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی باعث می شود که سیستم ایمنی به سلول های دستگاه گوارش نیز حمله کند.

به نظر می رسد وراثت نیز در این که IBD در افرادی که اعضای خانواده مبتلا به این بیماری هستند شایع تر است. با این حال، اکثر افراد مبتلا به IBD این سابقه خانوادگی را ندارند.

فاکتور های خطر بیماری

التهاب روده

  • سن: اکثر افرادی که بیماری التهاب روده ای آنها تشخیص داده میشود سنشان کمتر از ۳۰ است اما شدت و علائم بیماری در سنین ۵۰ الی ۶۰ سال بیشتر است.
  • نژاد یا قومیت: اگرچه سفیدپوستان بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند، اما ممکن است در هر نژادی رخ دهد.
  • سابقه خانوادگی. اگر یکی از بستگان نزدیک – مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند – مبتلا به این بیماری باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن مهم ترین عامل خطر قابل کنترل برای ابتلا به بیماری کرون است.

سیگار ممکن است به پیشگیری از کولیت اولسراتیو کمک کند.

با این حال، مضرات آن برای سلامتی کلی بیشتر از هر مزیتی است، و ترک سیگار می تواند سلامت عمومی دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد و همچنین فواید بسیاری دیگر برای سلامتی را ارائه دهد.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: اینها عبارتند از ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران)، ناپروکسن سدیم (Aleve)، دیکلوفناک سدیم و دیگران. این داروها ممکن است خطر ابتلا به IBD را افزایش دهند یا بیماری را در افرادی که مبتلا به IBD هستند بدتر کنند.

بیماری روده سالمند رفلاکس معده در سالمندان + نشانه ها و درمان

تشخیص بیماری التهاب روده ای

بسته به میزان پیشرفت بیماری دکتر متخصص آزمایش های متفاوتی را بر روی بیمار انجام میدهد.

از جمله آزمایش هایی که بر روی بیمار مشکوک به بیماری التهاب روده ای انجام میشود میتوان آزمایش خون، آزمایش مدفوع، انواع آندوسکوپی، تصویر برداری مغناطیسی (MRI) و … نام برد.

در زیر هر کدام از آزمایش ها را به طور مختصر شرح میدهیم:

  1. آزمایش خون : اندازه‌گیری تعداد گلبول ‌های خون می‌تواند نشان‌دهنده از دست دادن خون و یا افزایش فعالیت سیستم دفاعی بدن باشد که خود می‌تواند نشانه کولیت باشد.
  2. آزمایش مدفوع: وجود خون در مدفوع در تایید و علائم عفونت‌های میکروبی، ویروسی یا قارچی می‌تواند در رد کردن بیماری التهاب روده موثر باشند.
  3. آندوسکوپی فوقانی: ز طریق دهان و حلق لوله آندوسکوپی وارد مری، معده و دوازدهه شده و پزشک متخصص می‌تواند این بخش‌ها را معاینه و نمونه‌برداری کرده و جراحی‌های محدود انجام دهد.
  4. کلونوسکوپی: در این روش از طریق مخرج که در آن‌ها لوله آندوسکوپی از طریق مقعد وارد کلون و روده بزرگ می‌شود و پزشک می‌تواند معاینه، نمونه برداری و جراحی را از آن طریق انجام دهد.
  5. کپسول های آندسکوپی: کمی بزرگ‌تر از کپسول‌های معمولی هستند. این کپسول‌ها دارای دوربین، باطری و فرستنده هستند و بیمار با بلعیدن آن به پزشک امکان معاینه کل مسیر دستگاه گوارش را می‌دهد.
  6. انتروسکوپی با کمک بالون: در این روش متخصص با کمک بالون و آندوسکوپ بلند می‌تواند کل روده بزرگ و بخش انتهایی روده کوچک را مشاهده و نمونه برداری کند.
  7. تصویربرداری: با انواع تصویربرداری‌ها اعم از عکس رادیولوژی با باریم ، MRI و … از اعضای داخلی از جمله روده‌ها، می‌توان به حقایق مهمی در جهت تشخیص صحیح دست یافت.

سالمند درمان یبوست در سالمندان + خطرات یبوست در سالمندان

بیماری های مزمن التهاب روده ای

علائم التهاب روده

بیماری التهاب روده یک اصطلاح کلی است که برای توصیف اختلالاتی که شامل التهاب مزمن درستگاه گوارش فرد است، استفاده میشود.

انواع التهاب روده مزمن عبارتند از:

  • کولیت زخمی یا کولیت اولسیراتیو (UC)

این وضعیت شامل التهاب و زخم در امتداد پوشش سطحی روده بزرگ (کولون) و راست روده است.

  • بیماری کرون (CD)

این نوع التهاب روده ای با التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش فرد مشخص میشود که اغلب میتواند لایه های عمیق تر دستگاه گوارش را درگیر کند.

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون معمولاً با اسهال، خونریزی مقعدی، درد شکم، خستگی و کاهش وزن مشخص می شوند.

التهاب روده ای می تواند ناتوان کننده باشد و گاهی اوقات منجر به عوارض تهدید کننده زندگی می شود.

بیماری

علائم و نشانه های بیماری کرون و کولیت زخمی

علائم بیماری التهابی روده بسته به شدت التهاب و محل وقوع آن متفاوت است. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. احتمالاً دوره‌هایی از بیماری فعال و به دنبال آن دوره‌های بهبودی خواهید داشت.

علائم و نشانه‌هایی که در بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مشترک هستند عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • درد و گرفتگی شکم
  • خون در مدفوع فرد
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

التهاب روده

چه زمانی به دکتر برای درمان مراجعه کنیم؟

اگر تغییر مداوم در عادات روده خود را تجربه کردید یا اگر هر یک از علائم و نشانه های بیماری التهابی روده را دارید، به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه بیماری التهابی روده معمولا کشنده نیست، اما یک بیماری جدی است که در برخی موارد ممکن است باعث عوارض تهدید کننده زندگی شود.

جمع بندی

همانطور که مطالعه نمودید در اکثر مواقع بیماری التهاب روده ای کشنده نیست و میتواند به سادگی با تغییر رژیم غذایی و استفاده از برخی دارو ها که توسط متخصص گوارش تجویز میشود درمان شود اما در صورت پیگیری نکردن ان میتواند بسیار خطرناک باشد.

در صورت بروز علائم بهتر است هرچه سریع تر به پزشک خود مراجعه کرده و با شروع آزمایشها و درمان سلامتی خود را تضمین نمایید. مرکز آسایش ایده آل به بهره‌گیری از بهترین مشاوران متخصص و پرستاران سالمند آماده خدمت رسانی به عزیزان هستند.

اشتراک گذاری در facebook اشتراک گذاری در twitter اشتراک گذاری در linkedin اشتراک گذاری در telegram اشتراک گذاری در whatsapp اشتراک گذاری در pinterest 5/5 – (1 امتیاز)

The post بیماری التهاب روده + علائم و درمان التهاب روده appeared first on آسایش و مراقبت ایده آل.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *