اوضاع پرستاری در ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ارتباط با اقدامات حوزه پرستاری در سال آینده که منجر به بهبود وضعیت معیشت پرستاران خواهد شد، توضیحاتی ارائه داد.

اوضاع پرستاری در ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر محمد میرزابیگی، از تصویب قانون تغییر وضعیت کارکنان دولت در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این مصوبه پس از تأیید شورای نگهبان، امنیت شغلی پرستاران شرکتی و تبصره‌ای مشغول به کار را تأمین می‌کند که موجب افزایش انگیزه نیروهای شاغل خواهد شد.

وی بر اهمیت توافق سازمان برنامه و بودجه با وزارت بهداشت و سازمان امور اداری و استخدامی برای تعیین عدد استاندارد نسبت پرستار به تخت بیمارستانی تاکید کرد و افزود: میزان شاخص پرستار به تخت در جهان بین ۶ تا ۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است، اما در ایران به سبب محدودیت منابع حداقل این شاخص را ۲.۵ در نظر می‌گیریم که البته همین شاخص نیز در شرایط فعلی کمتر از ۲.۵ است.

میرزابیگی گفت: ۱.۷ پرستار فارغ التحصیل دانشگاهی و ۰.۷ نیروهای کمکی برای هر تخت بیمارستانی ضروری است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: با توجه به استخدام‌های جدید در وزارت بهداشت، شاخص ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی پذیرفته و اجرا خواهد شد.

میرزابیگی درباره اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: این قانون به تصویب رسیده و اعتبار آن اختصاص یافته و آئین نامه اجرایی آن تدوین شده است، اما به نظر می‌رسد اراده برای اجرای آن کافی نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: برخی بیمارستان‌ها نرم افزار ثبت خدمات پرستاران را به صورت کامل فعال نکرده‌اند و این مانع از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شده است.

میرزابیگی گفت: در صورت فعال شدن نرم افزار ثبت خدمات پرستاری، اطلاعات در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد و اعتبار اجرای این قانون در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی درباره فوق العاده خاص پرستاری نیز افزود: با تلاش برخی نمایندگان مجلس ۲۰ پیشنهاد در این زمینه ثبت شده است که امیدواریم در صحن علنی با مشکل مواجه نشود.

میرزابیگی تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز برای تأمین منابع فوق العاده خاص پرستاران مشکلی نخواهد داشت، اما نیاز به مجوز قانونی دارد که امیدواریم مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند.

وی ابراز امیدواری کرد فوق العاده خاص پرستاری حداقل با ضرایب متوسط اجرا شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *